ကၽြန္ေတာ္ ေလးစားေသာ ကၽြန္ေတာ့ဘဝ၏ ေရွ႕ေဆာင္ လမ္းျပ ပုဂၢိဳလ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း

ကၽြန္ေတာ္ ေလးစားေသာ ကၽြန္ေတာ့ဘဝ၏ ေရွ႕ေဆာင္ လမ္းျပ ပုဂၢိဳလ္  ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း
ကၽြန္ေတာ္ ေလးစား၊ အားက် ၊ ဂုဏ္ယူ ၊တန္ဖိုးထားေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း

Saturday, September 27, 2014

ဌ နဲ႔ ႒ အသုံးကြဲပုံ(သုတ)

ဌ နဲ႔ ႒


ျမန္မာအကၡရာေတြထဲမွာဝမ္းဘဲေလးနဲ
႔တူတယ္ဆိုျပီးခ်စ္စႏိုးနာမည္ေပးေခၚေဝၚထားတဲ့ အကၡရာတစ္လုံးရွိပါတယ္။ အဲဒါကေတာ့ ဌဝမ္းဘဲပါ။ က်ေနာ္တို႔ အခုအသံထြက္ေနၾကတာကေတာ့ ဌဝင္ဘဲေပါ့ေလ။

အဲဒီဌဝမ္းဘဲဒါမွ မဟုတ္ ဌဝင္ဘဲမွာလည္ရစ္မပါတဲ့ ဌဝမ္းဘဲနဲ႔ လည္ရစ္ပါတဲ့႒ ဆိုျပီး ႏွစ္မ်ိဳးရွိပါတယ္။ ဒါကိုလည္းအားလုံးအသိပါ။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ေနရာမွာလည္ရစ္မပါတဲ့ ဌဝမ္းဘဲကိုသုံးျပီးဘယ္ေနရာမွာလည္ရစ္ပါတဲ့ ႒ဝမ္းဘဲကိုသုံးသလဲဆိုတာကိုေတာ့ ေသေသခ်ာခ်ာ သိသူနည္းပါတယ္။ မသိၾကတာကလည္းစိတ္ဝင္စားမႈကိုနည္းလို႔လို႔လည္းဆိုႏိုင္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဘယ္ေနရာမွာလည္ရစ္ပါရမယ္၊ ဘယ္ေနရာမွာလည္ရစ္ မပါရဘူးဆိုတာကို ကြဲကြဲျပားျပားနားလည္ဖို႔ဆိုတာဘာ့ေၾကာင့္ လည္ရစ္ပါသလဲဆိုတာကိုအရင္သိမွ ျဖစ္မွာပါ။
လည္ရစ္ပါတဲ့ ႒ ဟာ တကယ္ေတာ့ ဋ နဲ႔ ဌ ႏွစ္လုံးဆင့္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ႏွစ္လုံးဆင့္ေရးေနရင္ ေနရာက်ယ္မွာစိုးလို႔ ႏွစ္လုံးေပါင္းျပီးအက်ဥ္းခ်ဳံးေရးပါတယ္။ အေပၚက င လိုပုံစံေလးကေတာ့ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံးအတူတူျဖစ္တဲ့ အတြက္ အဲဒီ င သ႑န္ေလးကိုသူ႔အတိုင္းယူပါတယ္။ ဋဆီကေနေတာ့ လည္ရစ္ကိုယူျပီး ဌ ဆီကေတာ့ ဟထိုးသ႑န္ေလးကိုယူလိုက္တဲ့အခါ ဋ နဲ႔ ဌ ႏွစ္မ်ိဳးေပါင္းထားတဲ့ အကၡရာ ျဖစ္လာပါတယ္။
လည္ရစ္မပါတဲ့ ဌဝမ္းဘဲကေတာ့ ရိုးရိုးဌဝမ္းဘဲပါ။
အဲဒီလည္ရစ္ပါတဲ့ ဌဝမ္းဘဲ (႒) ကိုပဲပါဠိလိုသံယုဂ္လို႔လည္းေခၚပါေသးတယ္။
သံယုဂ္ဆိုတာ ပါဠိလိုေခၚတာ ျဖစ္ျပီး သံယုဂ ကေန လာပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ယွဥ္တြဲထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ေျပာရရင္ စာလုံးႏွစ္လုံးဆင့္ထား တြဲထားတာကို ဆိုလိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ သံယုဂ္ပါတယ္ဆိုရင္ လည္ရစ္ကေလးပါတယ္လို႔ က်ေနာ္တို႔ နားလည္ တတ္ၾကပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ကေတာ့ ႏွစ္လုံးဆင့္ထားတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာခ်င္းအတူတူပါပဲ။
ႏွစ္လုံးဆင့္ထားတယ္ဆိုတာကိုက်ေနာ္တို႔ သိလိုက္ရရင္ကိုပဲဘယ္ေနရာမွာလည္ရစ္ပါရမယ္၊ ဘယ္ေနရာမွာလည္ရစ္မပါရဘူးဆိုတာကိုနည္းနည္းေတာ့ စဥ္းစားလို႔ ရျပီထင္ပါတယ္။
ႏွစ္လုံးဆင့္တို႔ရဲ့ သေဘာမွာအေပၚအလုံးဟာအသတ္အျဖစ္ေျပာင္းတတ္တာကိုအားလုံးသိျပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ကိစၥဆိုရင္ ကလုံးၾကီးတင္နဲ႔ အေပၚကစလုံးနဲ႔ သတ္လို႔ ကိစ္သံထြက္ျပီးေအာက္ကစနဲ႔ ေပါင္းေတာ့ ကိစၥဆိုျပီး ျဖစ္လာပါတယ္။ ပ႑ိတ္ ဆိုပါေတာ့ ေရွ႔ကပေစာက္နဲ႔ အေပၚကဏနဲ႔ သတ္ေတာ့ ပဏ္လို႔ အသံထြက္ပါတယ္။ ေအာက္ကဍနဲ႔ အေပၚကလုံးၾကီးတင္ရယ္ တသတ္ရယ္ေပါင္းေတာ့ ဒိတ္ထြက္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ပ႑ိတ္ရယ္လို႔ ထြက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ႏွစ္လုံးဆင့္မွန္သမွ်ရဲ့ ေရွ႔မွာစာလုံးတလုံးအျမဲရွိရမယ္လို႔ မွတ္ယူႏိုင္ပါတယ္။
ဒီေတာ့ ဌဝမ္းဘဲဟာေဝါဟာရတလုံးရဲ့ ေရွ႔ဆုံးစာလုံးျဖစ္ေနရင္ေတာ့ အဲဒီဌဝမ္းဘဲဟာလည္ရစ္ မပါဘူးဆိုတာလုံးဝေသခ်ာတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဌာနဆိုတဲ့စကားလုံးဟာလည္ရစ္မပါတာေသခ်ာပါျပီ။ ဌာနကေနဆင္းသက္လာတဲ့ ဌာန္ကရိုဏ္းမွာလည္းလည္ရစ္ မပါပါဘူး။ ဌာပနာဆိုရင္လည္းလည္ရစ္မပါပါဘူး။ ဌာယိဘာဝဆိုရင္လည္းလည္ရစ္ မပါပါဘူး။ ဥပါဒ္ဌီဘင္ တို႔မွာသုံးတဲ့ ဌီဟာလည္းလည္ရစ္မပါပါဘူး။ ရာထူးဌာနႏၱရ မွာသုံးတဲ့ ဌာနႏၱရမွာလည္းလည္ရစ္မပါပါဘူး။
ေရွ႔ဆုံးစာလုံးမွန္သမွ်ဟာလည္ရစ္မပါပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ ေရွ႔ဆုံးကမဟုတ္တဲ့ စာလုံးတိုင္းကေတာ့ လည္ရစ္ေသခ်ာေပါက္ပါမယ္လို႔ မေျပာႏိုင္ပါဘူး။ ပါတာလည္းရွိသလိုမပါတာလည္းရွိႏိုင္ပါတယ္။
ဌဝမ္းဘဲလည္ရစ္ပါတဲ့ စာလုံးတခ်ဳိ႔ကို ေျပာရရင္ေတာ့ ဆ႒မ၊ အ႒မ၊ သမၼာဓိ႒ိ၊ ရွင္မဟာရ႒သာရ ၊ အဓိ႒ာန္၊ သႏၷိ႒ာန္၊ ျပ႒ာန္း၊ ပ႒ာန္း စတဲ့ စကားလုံးေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ားၾကီး ရွိပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ဒုတိယ ၊ တတိယေနရာမွာရွိတိုင္းလည္ရစ္ပါမယ္လို႔ မုခ် မဆိုႏိုင္ပါဘူး။ ဥပမာတခုေပးရရင္ ပဌမဆိုတဲ့စကားလုံးပါ။
ပထမကို အခုစာလုံးေပါင္း သတ္ပုံက်မ္းမွာသကၠတမူကိုယူျပီးထဆင္ထူးနဲ႔ပဲေပါင္းဖို႔ ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ပါဠိမူနဲ႔ ဌဝမ္းဘဲသုံးျပီးေရးရင္လည္းအဲဒီဌဝမ္းဘဲမွာလည္ရစ္မပါ ရိုးရိုးဌဝမ္းဘဲသာ သုံးရမွာျဖစ္ပါတယ္။ အရင္က ပဌမကို ဌဝမ္းဘဲနဲ႔ ေပါင္းခဲ့ဖူးပါတယ္။က်ေနာ္ သတိထားမိသေလာက္ကေတာ့ ဒုတိယတတိယေနရာမွာ ရွိျပီး လည္ရစ္မပါတာဟာပဌမတလုံးပဲရွိတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ တျခားစာလုံးမ်ား သတိထားမိ ေတြ႔မိတာရွိရင္လည္း က်ေနာ့္ကို အသိေပးၾကေစခ်င္ပါတယ္။ ရွိေကာင္းရွိႏိုင္ပါတယ္။
ေလာေလာဆယ္ေတာ့ အဲဒီပဌမဆိုတဲ့ စာလုံးတလုံးကလြဲျပီးဒုတိယ၊ တတိယ၊ စတုတၳေနရာေတြမွာရွိတဲ့ ဌဝမ္းဘဲစာလုံးမွန္သမွ်မွာလည္ရစ္ပါရမယ္လို႔ ေယဘုယ် မွတ္ထားလို႔ ရမယ္ ထင္ပါရဲ့ဗ်ာ။
ဒီေနရာမွာစိတ္ဝင္စားစရာစကားလုံးေလးတလုံးကိုေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီစကားလုံးေလးကို ၾကည့္ရင္ အေျပာင္းအလဲကိုပိုျပီးရွင္းရွင္းလင္းလင္းေတြ႔ရပါတယ္။
အဲဒါကေတာ့ အ႒ဳပၸတၱိကိုပါဠိမူနဲ႔ ေရးတဲ့ ေရးထုံးမွာဌဝမ္းဘဲဟာလည္ရစ္ပါပါတယ္။ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားကဆုိရင္ အတ္-ထုတ္-ပတ္-တိ လို႔ အသံထြက္တတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရွ႔က အ မပါဘဲဌဳပၸတ္လို႔ ေျပာတဲ့ အခါမွာေတာ့ ဌဝမ္းဘဲဟာလည္ရစ္မပါေတာ့ပါဘူး။ ဌဳပၸတ္သေဘာ ၊ ဗ်ဳပၸတ္ေဟာသည္ ဆိုတဲ့ ဌဳပၸတ္မွာလည္ရစ္မပါပါဘူး။ အဓိပၸါယ္ကအတူတူပါပဲ။ ေနရာကြဲသြားတာနဲ႔ လည္ရစ္ျပဳတ္သြားတာကိုထင္ထင္ရွားရွားေတြ႔ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ထပ္ စိတ္ဝင္စားစရာစကားလုံးေလးတလုံးကိုေျပာရရင္ေတာ့ ျပ႒ာန္းပါ။ ျပ႒ာန္းဟာ သကၠတသုံးျဖစ္ပါတယ္။ ျပတ္-ဌာန္းလို႔ အသံထြက္ရပါတယ္။ ပါဠိသုံးနဲ႔ ေျပာရရင္ ျပ႒ာန္းဟာ ပ႒ာန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒီေန႔ သုံးေနၾကတဲ့ ျပ႒ာန္းသည္ ၊ သတ္မွတ္သည္ ဆိုတဲ့ စကားလုံးနဲ႔ ပ႒ာန္း တရားေတာ္ဆိုတဲ့ စကားလုံးဟာ အတူတူျဖစ္ပါတယ္။ ပါဠိမူနဲ႔ သကၠတမူ ကြာျခားတာမွ်သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျပ႒ာန္းနဲ႔ ပ႒ာန္းဟာ စိတ္ဝင္စားစရာ ေကာင္းတယ္လို႔ ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဌ နဲ႔ ႒ ဘယ္ေနရာမွာ ဘယ္လိုခြဲသုံးရမယ္ဆိုတဲ့ ျပႆနာ အတြက္ကေတာ့ ဒီေလာက္ဆိုရင္ လုံေလာက္ျပီ ထင္ပါရဲ့ဗ်ာ။

ေမာင္သိန္းျမတ္
ဘီဘီစီ အလကၤာ ပုလဲပန္း အစီအစဥ္ ·

Thursday, September 25, 2014

လယ္သမားရဲ႕နာရီ

လယ္သမားရဲ႕နာရီ
==============
တစ္ခါက လယ္သမားတစ္ေယာက္ဟာ စပါးက်ီထဲမွာ အလုပ္လုပ္ေနရင္း လက္မွာ ပတ္ထားတဲ့ နာရီဟာ ေပ်ာက္သြားခဲ့တယ္..။ ဒီနာရီဟာ သူ႕အတြက္ တန္ဖိုးမျဖတ္ႏိုင္တဲ့ အမွတ္တရမ်ားစြာ ရွိေနတဲ့ နာရီ တစ္လံုးလည္း ျဖစ္တယ္..။ အသစ္ျပန္၀ယ္လို႕ ရႏိုင္ေပမယ့္ ဒီနာရီကို သူအရမ္း ႏွေမ်ာတသ ျဖစ္ေနမိတယ္..။
သူဟာ အေတာ္ၾကာေအာင္ နာရီကို ေကာက္ရိုးပံုေတြၾကားထဲမွာ ရွာေဖြခဲ့တယ္..။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ သူဟာ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ၿပီး အျပင္မွာေဆာ့ကစားေနတဲ့ ကေလးတစ္သိုက္ကို အကူအညီေတာင္းဖုိ႕ ဆံုးျဖတ္ လိုက္တယ္..။ ၿပီးေတာ့ နာရီေတြ႕ေအာင္ရွာေပးတဲ့ကေလးကို ဆုခ်မယ္လို႕လည္း မက္လံုးေပးလိုက္တယ္..။
ဒါကိုၾကားၾကားျခင္းပဲ ကေလးေတြဟာ စပါးက်ီထဲကို ေျပး၀င္သြားၾကၿပီး သူ႕ထက္ငါ အလုအယက္ ရွာေဖြ ၾကတယ္..။ ဒါေပမယ့္ ေပ်ာက္ဆံုးေနတဲ့ နာရီကိုေတာ့ ျပန္မေတြ႕ ပါဘူး..။
ဒီလိုနဲ႕ ေနာက္ဆံုး မရွာေတာ့ပဲ လက္ေလွ်ာ့လိုက္ဖို႕ ဆံုးျဖတ္လိုက္တဲ့အခ်ိန္မွာ အျခားကေလးေတြလို နာရီကို ၀င္မရွာပဲ ထိုင္ေနတဲ့ ကေလး တစ္ေယာက္က သူရွာေပးမယ္ ဆိုၿပီး လယ္သမားၾကီးကို ေျပာလာပါတယ္…။
လယ္သမားက "ကေလးေတြေတာ့ ရွာျပီးကုန္ၿပီ.. ထပ္ရွာေသးခ်င္ရင္လည္း ရွာေလ.." လို႕ ေျပာလုိက္တယ္..။ ကေလးဟာ စပါးက်ီထဲကို ေအးေအးေဆးေဆး၀င္သြားၿပီး ခဏအၾကာမွာေတာ့ လက္ထဲမွာ နာရီ တစ္လံုး ကိုင္ၿပီး ျပန္ထြက္လာပါတယ္..။
လယ္သမားဟာ အံ့ၾသ ၀မ္းသာမႈေတြနဲ႕အတူ ကေလးကို တစ္ျခားကေလးအမ်ားၾကီး ရွာမေတြ႕တာကို တစ္ေယာက္တည္း ဘယ္လို ရွာလာတာလဲလို႕ ေမးလိုက္တယ္..။
ေကာင္ေလးက "ကၽြန္ေတာ္ ဘာမွ ေထြေထြထူးထူး မလုပ္ပါဘူး..။ အားလံုးတိတ္ဆိတ္ေနတဲ့အခါမွာ..၊ နာရီရဲ႕ တစ္ခ်က္ခ်က္ ျမည္သံကို အာရံုစိုက္ နားေထာင္ရင္း သူ႕ေနရာကို ခန္႕မွန္းရွာလိုက္တာပါ…."
သင္ခန္းစာ ။ စိတ္ကို တည္ျငိမ္ေအာင္ ထားၿပီး အလုပ္တစ္ခုကို အာရံုစိုက္ ေတြးေတာ လုပ္ေဆာင္တာဟာ စိတ္ေစာလ်င္စြာ အေလာတၾကီး လုပ္ေဆာင္တာထက္ ပိုမို အက်ိဳးတယ္ဆိုတာပါပဲ.။
Credit - Original Writer

Saturday, September 20, 2014

အမုန္းေတြကို မသယ္ေဆာင္ထားပါနဲ႕

မူႀကိဳေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းမွာရွိ တဲ့ ဆရာမတစ္ေယာက္ဟာ သူ႕အတန္းထဲကကေလးေတြနဲ႔ ဂိမ္းတစ္ခုေဆာ့ဖို႔ စီစဥ္ခဲ႔တယ္။
အတန္းထဲမွာရွိတဲ့ ကေလးတိုင္းဟာေက်ာင္းကိုလာတိုင္း အာလူးထည့္ထားတဲ့အိတ္တစ္လံုးစီ ယူလာရမယ္လို႔ဆရာမကေျပာတယ္။ အာလူးတစ္လံုးစီမွာ သူတို႔သိပ္မုန္း တယ္ဆိုတဲ့လူရဲ႕ နာမည္ကို ေရးရမယ္။ဒါေၾကာင့္ သူတို႔တစ္ေယာက္စီရဲ႕အိတ္မွာပါမယ့္ အာလူးအေရအတြက္ဟာ သူတို႔ လူဘယ္ႏွယ္ေယာက္ ေလာက္မုန္းသလဲ ဆိုတာေပၚမွာမူတည္ေနတယ္။ ေနာက္ေန႔မွာ ကေလးတုိင္းဟာ နာမည္ေရးထားတဲ့ အားလူးေတြကိုယ္စီသယ္လာၾကတယ္။

တခ်ိဳ႕က(၂)လံုး၊ တခ်ိဳ႕က် (၃)လံုး၊ (၅)လံုးထိယူလာတဲ့လူေတာင္ ရွိတယ္။ ဆရာမက အဲဒီအာလူးအိတ္ကို သူတို႔ ဘယ္သြားသြား ကုိယ္နဲ႔မကြာ ယူသြားရမယ္လို႔မွာတယ္။ အိမ္သာတက္ရင္လည္း မခ်န္ခဲ႔ရဘူး။ တစ္ပတ္တိတိလုပ္ရမယ္တဲ႔။ ရက္အနည္းငယ္ၾကာေတာ့ ကေလးတခ်ိဳ႕ကစၿပီး ေစာဒကတက္လာတယ္။ အာလံုးအပုတ္ေတြကေန အနံ႔ထြက္လာၿပီကိုး။ တခ်ိဳ႕က် အာလူး (၅) လံုးေတာင္သယ္ရတာဆိုေတာ့ ေလးလံေနၾက တာေပါ႔။ တစ္ပတ္ျပည့္ေတာ့ ဂိမ္းကၿပီးၿပီေလ။ ဒါေၾကာင့္ကေလးေတြလည္း စိတ္လက္ေပါ႔ပါးသြားတာေပါ႔။ ၿပီးခဲ႔တဲ႔ တစ္ပတ္လံုးလံုး အာလူးအိတ္ႀကီး သယ္ၿပီးေလွ်ာက္သြားေနတာဘယ္လုိခံစားရလဲလို႔ ဆရာမကေမးေတာ့သူတို႔ရဲ႕ စိတ္ပ်က္စရာေကာင္းတဲ႔ အေတြ႕အၾကံဳေတြကို ေျပာျပၾကတယ္။ ဘယ္ကိုပဲသြားသြား အဲဒီ ေလးလည္းေလး နံလည္းနံတဲ့အားလူးအိတ္ႀကီးကို ဘယ္သူက သယ္သြားခ်င္ၾကမွာတုန္း။ ဒီေတာ့ ဆရာမက ဒီဂိမ္း ကစားရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းျပတယ္။
အခုမင္းတို႔ ခံစားခဲ႔ရတဲ႔ အေျခအေနဟာ ဘာနဲ႔တူသလဲဆိုေတာ့ လူတစ္ေယာက္ေပၚမွာထားတဲ့ အာဃာတ အမုန္းေတြကို သားတုိ႔ရဲ႕ႏွလံုးသားထဲမွာထည့္ၿပီး ေလွ်ာက္သြားေနတာနဲ႔ တူတယ္။ အကယ္၍ အဲဒီအာလူးပုတ္ရဲ႕ အနံ႔အသက္ကို တစ္ပတ္ေလးေတာင္မွမခံႏိုင္ဘူးဆိုရင္ သားတို႔စဥ္းစားၾကည့္စမ္း။ အမုန္းအာဃာတေတြကိုမင္းတို႔ရဲ႕ ႏွလံုးသားထဲမွာ ဘ၀တေလွ်ာက္လံုး သယ္သြားမယ္ဆိုရင္ဘယ္လိုေနမလဲ။ လူေတြအေပၚမွာထားတဲ့ အမုန္းေတြကို လႊင့္ပစ္လိုက္ပါ။ ဘ၀တေလွ်ာက္လံုး အဲဒီဒုကၡကို သယ္မသြားပါနဲ႔။

ခြင့္လြတ္ျခင္းဆိုတာ အျမင့္ျမတ္ဆံုး စိတ္ဓါတ္ပါ။ မႀကိဳက္ဘူးဆိုတဲ႔လူကိုေတာင္ ေမတၱာထားပါ။ ”ေမတၱာစစ္ ေမတၱာမွန္ဆိုတာ ၿပီးျပည့္စံုတဲ႔လူကိုခ်စ္တာမဟုတ္ပါဘူး။မျပည့္စံုတဲ့သူကို ျပည့္ျပည့္၀၀ ခ်စ္တာပါ။” ဆိုၿပီး ကေလးေတြကို ဆံုးမစကားေျပာၾကားလိုက္ပါတယ္

Wednesday, September 17, 2014

စကားေျပာနည္း



 https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/10703682_695428360547658_2558167142637699800_n.jpg?oh=ecb380e828a799511ee5bb44076422bd&oe=54C880BF&__gda__=1422807509_3a0920b6f993af2faa989a3b84fe97ea
စကားေျပာနည္း ၁၅ နည္း
၁ ။ အေလာတၾကီးကိစၥ~ေျဖးေျဖးေျပာပါ ။
၂ ။ အေရးတၾကီးကိစၥ~ရွင္းရွင္းလင္း
လင္းေျပာပါ ။
၃ ။ အေရးမၾကီးသည့္ကိစၥ~ဟာသေႏွာ၍ေျပာပါ ။
၄ ။ မပိုင္ႏိုင္ေသာကိစၥ~ဆင္ဆင္ျခင္ျခင္ေျပာပါ ။
၅ ။ ေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ကိစၥ~ ကာလံေဒသံကိုက္၍ေျပာပါ ။
၆ ။ မေပ်ာ္ရႊင္ဖြယ္ကိစၥ~ေျပာသင့္သူမွေျပာပါ ။
၇ ။ ၀မ္းနည္းဖြယ္ကိစၥ~လူေတြ ့တိုင္းမေျပာပါနဲ ့ ။
၈ ။ သူတစ္ပါးကိစၥ~သတိထားၿပီးေျပာပါ ။
၉ ။ မျဖစ္ပ်က္ေသးသည့္ကိစၥ ~လက္လြတ္စပယ္မေျပာပါနဲ ့။
၁၀ ။ မလုပ္ႏိုင္ေသာကိစၥ~ၾကြား၀ါမေျပာပါနဲ ့ ။
၁၁ ။ သူတစ္ပါးထိခိုက္မည့္ကိစၥ~လံုး၀မေျပာရ ။
၁၂ ။ လင္မယားကိစၥ~တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးေျပာပါ ။
၁၃ ။ ကေလးမ်ားကိစၥ~လမ္းေၾကာင္းညႊန္၍ေ ျပာပါ ။
၁၄ ။ မိမိ၏ကိစၥ~သူမ်ားမည္သို႔ေျပာသည္ကိုနားေထာင္ပါ ။
၁၅ ။ သက္ၾကီး၀ါၾကီးသူႏွင့္ေျပာလွ်င္~မ်ားမ်ားနားေထာင္ နည္းနည္းေျပာပါ။
..... (¯`v´¯)
.......•.¸.•´
....¸.•´
... (
☻/
/▌
/ \
\
\
◙~~>>ငၿဖဳိး

ဖတ္ခဲ့ဖူးသမွ်ေလးေတြ ၿပန္လည္ မွ်ေ၀ၿခင္းပါ....

Monday, September 15, 2014

သူၾကီးဆီသာပို႕ပါေတာ့(ဟာသ)

တစ္ခါတုန္းက ရြာတရြာမွအပ်ဳိႀကီးတစ္ေယာက္ရွိ
သတဲ့ဗ်၊ သူ႔ခမ်ာ မိန္းမသားပီပီ၊ အခ်ိန္တန္ အရြယ္ေရာက္ လူလားေျမာက္ခ်ိန္မွာ သီးခ်ိန္တန္သီး ပြင့္ခ်ိန္တန္ပြင့့္ခ်င္ ရွာေပမဲ့၊ရုပ္ဆင္းအဂါၤမလွရွာေတာ့၊အိမ္ေထာင္ ဖက္ မေတြ႔ႏိုင္ပဲတစ္ကိုယ္တည္း အပ်ဳိႀကီးျဖစ္ရရွာတာတဲ့ဗ်ာ။

မိဘေဆြမ်ဳိးညာတကာေတြလည္း မရွိရွာေတာ့တဲ့အခ်ိန္၊ အသက္ကလည္းေလးဆယ္ေက်ာ္ျဖစ္လာေတာ့ တစ္အိမ္လံုးမွာ တစ္ေယာက္တည္း အထီးက်န္ဘဝနဲ႔ေနရင္း၊ အိမ္ေထာင္က်ႏိုင္မဲ့အခြင့္အလမ္းကုိ ဇြတ္ႀကံဆေနရသတဲ့ကုိရင္။
ဒီလုိနဲ႔တစ္ေန႔ အဲဒီအပ်ဳိႀကီးအိမ္ကုိ ညႀကီးအခ်ိန္မေတာ္သူခိုးတစ္ေယာက္ဝင္ခိုးေတာ့၊ ကံဆုိးတဲ့ သူခိုး ခင္မ်ာ၊ အပ်ဳိႀကီးရဲ့လက္ရဖမ္း ဆီးျခင္းကုိခံရပါေလေရာ။
သူခိုးလူမိၿပီဆုိမွေတာ့ မ်က္ႏွာငယ္ေလးနဲ႔၊ျပန္လႊတ္ေပးဖုိ႔ေတာင္းပန္ရတာေပါ့၊ ဒီမွာတင္အပ်ဳိႀကီးဟာ “နင္လူပ်ဳိလား” လုိ႔ သူခိုးကုိ ေမးသတဲ့ဗ်။
“လူပ်ဳိပါ”လို႔လည္း သူခိုးကေျဖလုိက္ေရာ၊အပ်ဳိႀကီးဟာ “ဒီတစ္ခါေတာ့ဟန္က်ျပီဟဲ့” ဆုိတဲ့အေတြးနဲ႔..၊ “ဒါဆုိနင္ ငါ့ကုိလက္ထပ္ယူမလား၊ ယူမယ္ဆုိရင္ငါလႊတ္ေပးမယ္။မယူဘူးဆုိလုိ႔ကေတာ့ သူႀကီးအိမ္ အပုိ႔ပဲ”တဲ့။
အကဲခတ္ရသေလာက္ ဒီသူခိုးဟာ၊ရြာထဲက သူခိုးမဟုတ္ပဲ၊ရြာေက်ာ္ျပီးလာခိုးတဲ့သူခိုးထင္ပါရဲ့။
အဲဒီအပ်ဳိႀကီးကုိ မျမင္ဖူးရွာဘူးတဲ့အျပင္၊ သူ႔ လူပ်ဳိဘဝကုိ စေတးရေတာ့မဲ့အခ်ိန္မုိ႔..၊ “အမႀကီးရယ္၊မီးျခစ္ ကေလးတခ်က္ေလာက္ျခစ္ပါလားဗ်ာ”လုိ႔ ေတာင္းဆုိလုိက္ေတာ့ အပ်ဳိႀကီးလည္း သူခိုးရဲ့လက္ကုိ ဂ်ဳိ္င္း ၾကားမွာ ခပ္တင္းတင္းညွပ္ထားရင္း က်န္တဲ့သူ႔လက္တစ္ဖက္နဲ႔ ခါးၾကားက မီးျခစ္ကုိ ခ်ပ္ကနဲျခစ္ လုိက္ ေရာေပါ့ ကုိရင္ရယ္။
အေရးထဲမီးျခစ္က မသံုးတာၾကာလုိ႔ထင္ပါရဲ့၊ ဖ်တ္ကနဲသာတခ်က္သာလင္းျပီး ဟုတ္ဆုိျပန္ျငိမ္းသြားပါ ေလေရာ၊ အပ်ဳိႀကီးကေတာ့ မီးျခစ္ကို ခ်ပ္၊ခ်ပ္၊ခ်ပ္နဲ႔ႀကိဳးစားပမ္းစားထပ္ျခစ္ရွာပါတယ္။
ဒါေပမဲ့သူခိုးအတြက္ကေတာ့၊ ဖ်တ္ကနဲ တစ္ခ်က္လင္းလုိက္တဲ့အလင္းေရာင္နဲ႔တင္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်ႏိုင္ သြားတယ္ထင္ပါရဲ့၊ “အမႀကီးရယ္။သူႀကီးအိိမ္သာပုိ႔ပါေတာ့”..ဆုိပဲ။

စာေရးသူ Min Din

Thursday, September 11, 2014

မိဘ (ဂ်ပန္ပုံျပင္)

 ဂ်ပန္ပံုျပင္ေလးတစ္ပုဒ္္
----------------------------
ဟိုး လြန္ခဲ့တဲ့ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံဟာ အလြန္႕အလြန္ ဆင္းရဲတဲ့ ႏိုင္ငံေလး တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့တယ္။ လူေတြဟာ အစာေရစာကို ၀လင္ေအာင္ မစားရဘူး။ စိုက္ပ်ဳိးလို႕ရတဲ့ ေျမက နည္းၿပီး ရာသီဥတုက ျပင္းထန္ ေတာ့ ထြက္သမွ် စပါးဆန္ေရဟာ တိုင္းသူျပည္သားေတြအတြက္ “မ၀ေရစာ” ျဖစ္ေနခဲ့တယ္။ အထူးသျဖင့္ “ေဆာင္းရာသီ” ကိုေရာက္လာၿပီ ဆိုရင္ အစာေရစာ ရွားပါးတဲ့ ေဘးဆိုးႀကီးဟာ ႏွစ္တိုင္းလိုလို ေရာက္လာတတ္တယ္။ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းတဲ့ ေဆာင္းရာသီမွာ ဂ်ပန္လူမ်ဳိး အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးတဲ့ ေဘးဆိုးႀကီးေၾကာင့္ ေသေၾကပ်က္စီးေလ့ရွိၾကတယ္။

“ကမၻာမီးေလာင္ သားေကာင္ခ်နင္း” ဆိုတဲ့ စကားပံုလို သိပ္ဒုကၡေရာက္လာေတာ့ မိသားစု အခ်င္းခ်င္း ေတာင္မွ တစ္ဦးနဲ႕တစ္ဦး မညႇာတာႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီေတာ့ ဂ်ပန္လူမႈအဖြဲ႕အစည္းအတြင္းမွာ “ဓေလ့တစ္ခု” ျဖစ္ေပၚလာပါတယ္။ အဲဒီ ဓေလ့ကေတာ့ ကိုယ့္အိမ္မွာ အသက္ႀကီးေနၿပီး အလုပ္မလုပ္ႏိုင္ေတာ့တဲ့ သက္ႀကီးရြယ္အိုေတြကို ေတာထဲေတာင္ထဲကို သြားၿပီး စြန္႕ပစ္တဲ့ ဓေလ့တစ္ခု ေပၚထြန္းလာပါတယ္။

ဒီကိစၥဟာ ဒီေခတ္ အျမင္နဲ႕ ၾကည့္ရင္ေတာ့ အေတာ္၀မ္းနည္းေၾကကြဲစရာေကာင္းတဲ့ ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္ေပမယ့္လည္း အဲဒီေခတ္ အခါတုန္းကေတာ့ ဒါဟာ “လုပ္ရိုးလုပ္စဥ္” အလုပ္တစ္ခုလို႕ဘဲ သေဘာထားခဲ့ၾကပါတယ္။ ကိုယ့္အိမ္က အေဖအို အေမအိုေတြ ကို စြန္႕ပစ္ၾကတာကို ဘယ္သူမွ ကဲ့ရဲ႕ရႈတ္ခ် မေနပါဘူး။ အိမ္တစ္အိမ္မွ သက္ႀကီးရြယ္အိုတစ္ေယာက္ ကြယ္လြန္သြားသလိုမ်ဳိးဘဲ ရႈျမင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါဟာ တစ္အိမ္လံုး အငတ္ေဘးကေန ကာကြယ္ရာေရာက္တဲ့ လုပ္သင့္လုပ္အပ္တဲ့ အလုပ္တစ္ခုလို႕ေတာင္မွ ရႈျမင္ခဲ့ၾကတယ္လို႕ ဆိုပါတယ္။

ႏွစ္တိုင္းႏွစ္တိုင္း ေဆာင္းရာသီကို ေရာက္ၿပီဆိုတာနဲ႕ ဆင္းရဲတဲ့ ေက်းရြာေတြမွာ မိအို ဖအိုေတြကို စြန္႔ပစ္ ၾကတဲ့ အလုပ္ကို စလုပ္ၾကပါေတာ့တယ္။ အဲဒီမွာ ဒီပံုျပင္ေလး ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ပါတယ္။

ေတာေတာင္ ထူထပ္လွတဲ့ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံရဲ႕ ေတာင္ေျခ တစ္ခုမွာ ရွိတဲ့ ရြာေလးတစ္ရြာမွာေပါ႕။ အဲဒီရြာကေလးက မိသားစု တစ္ခုအတြင္းမွာ ဒီပံုျပင္ေလး အစျပဳခဲ့ပါတယ္။ ရြာေျမာက္ဖ်ားမွာရွိတဲ့ တဲအိမ္ေလးတစ္ခုအတြင္းမွာ “ရွင္ဂို” လို႕ေခၚတဲ့ ဂ်ပန္လယ္သမားေလး တစ္ေယာက္ဟာ သူ႔မိသားစုနဲ႕ အတူ ေနထိုင္ပါတယ္။ သူတို႕မိသားစုမွာ လူဦးေရ (၆)ေယာက္ ရွိပါတယ္။ သူတို႕ လင္မယားႏွစ္ေယာက္ရယ္ ၊ သားေလးတစ္ေယာက္ ၊ သမီးေလး တစ္ေယာက္ရယ္ ၊ အိုမင္းေနၿပီျဖစ္တဲ့ “ရွင္ဂို” ရဲ႕ အေဖအိုႀကီး နဲ႕ အေမအိုႀကီးရယ္ . . အားလံုး တစ္အိမ္ထဲ အတူေနၾကတယ္။

တစ္ေန႕ေတာ့ “ရွင္ဂို” တို႕ လင္မယားႏွစ္ေယာက္ဟာ တိုးတိုးတိတ္တိတ္နဲ႕ တစံုတခုကို တိုင္ပင္ေနၾကပါတယ္။ သူတို႕ တိုင္ပင္တဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ ၿပီးခဲ့တဲ့ မိုးရာသီမွာ စပါးအထြက္မေကာင္းလို႕ ဒီႏွစ္ ေဆာင္းရာသီမွာ သူတို႕မိသားစု(၆)ေယာက္ အတြက္ စားနပ္ရိကၡာ ဖူလံုမွာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ အငတ္ေဘး ႀကံဳလာႏိုင္တယ္။ ဒါေၾကာင္ အေဖအို အေမအို (၂)ေယာက္ထဲက တစ္ေယာက္ေယာက္ကိုေတာ့ ဒီႏွစ္မွာ စြန္႔ပစ္ရေတာ့မယ္။ အဲဒီအေၾကာင္းကို လင္မယားႏွစ္ေယာက္ တိုင္ပင္ေနတာ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ပိုၿပီး အိုမင္းေနၿပီး အလုပ္လံုး၀ မလုပ္ႏိုင္ ေတာ့ဘဲ “ဖခင္အို” ႀကီးကို အရင္စြန္႔ပစ္ဖို႕ လင္မယားႏွစ္ေယာက္ သေဘာတူလိုက္ပါတယ္။

ဒါနဲ႕ “ရွင္ဂို” လို႕ေခၚတဲ့ ဂ်ပန္လူငယ္ဟာ သူ႕အေဖႀကီးကို ဟိုးေတာင္ေပၚကို သြားေရာက္စြန္႕ပစ္ဖို႕ (၂)ရက္(၃)ရက္စာ စားနပ္ရိကၡာေတြနဲ႕ အေဖႀကီးကို ေနာက္ေက်ာမွာ ပိုးသြားဖို႕ ေစာင္ေတြ၊ အ၀တ္အေဟာင္းေတြကို ျပင္ဆင္ေန ပါေတာ့တယ္။

အဖိုးႀကီး အဖြားႀကီး လင္မယားကလည္း ငါတို႕(၂)ေယာက္ထဲက တစ္ေယာက္ေယာက္ကိုေတာ့ စြန္႔ပစ္ေတာ့မွာ ဘဲဆိုတာ ရိပ္မိေနၾကပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ မ်က္ႏွာ ငယ္ငယ္ေလးေတြနဲ႕ အိမ္ရဲ႕ အေမွာင္ဆံုးေနရာက ေခ်ာင္ေလးတစ္ခုထဲမွာ ကုပ္လို႕ေပါ႕။ အဖိုးႀကီး နဲ႕ အဖြားႀကီးဟာ တစ္ေယာက္ မ်က္ႏွာ တစ္ေယာက္ၾကည့္ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း (၅၀)ေလာက္ ေပါင္းလာတာကေန ခြဲရေတာ့မွာပါလားဆိုၿပီး မ်က္ရည္ေတြ ကိုယ္စီနဲ႕ေပါ႕။ ဒါေပမယ့္ သူတို႕လည္း ဘာမွ မတတ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ သူတို႕လူမ်ဳိးရဲ႕ အစဥ္အလာဘဲေလ။ ေက်ေက်နပ္နပ္နဲ႕ လက္ခံရေတာ့မွာဘဲေပါ႕။

ဒါနဲ႕ ျပင္ဆင္လည္းၿပီးေရာ “ရွင္ဂို” ဟာ အဖိုးႀကီး အဖြားႀကီးနားကို ကပ္သြားၿပီး ရိုရိုေသေသနဲ႕ဘဲ . . “အေဖ ၊ စိတ္ေတာ့ မေကာင္းပါဘူး။ ဒီႏွစ္ စပါးအထြက္မေကာင္းတာ အေဖလည္း အသိဘဲ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီႏွစ္ေတာ့ အေဖ ေတာထဲမွာ သြားေနေပးပါေနာ္” ဆိုၿပီး ေတာင္းပန္ေျပာလိုက္ပါတယ္။ (အမွန္ကေတာ့ ေတာထဲမွာ သြားေနေပးပါ . . ဆိုတာ စကားလွေအာင္ေျပာၾကတာပါ။ ရာသီက ျပင္းထန္တဲ့ ေဆာင္းရာသီ ၊ ပါလာတဲ့ စားနပ္ရိကၡာကလည္း (၃)(၄)ရက္စာေလာက္ . . ေနာက္ၿပီး ေတာထဲမွာ သားရဲတိရိစၧာန္ေတြကလည္း အမ်ားႀကီး ဆိုေတာ့ အစြန္႔ပစ္ခံရတဲ့ အဖိုးႀကီးအဖြားေတြဟာ “အေအးပတ္ၿပီး ေသခ်င္ေသ ၊ ဒါမွမဟုတ္ သားရဲတိရိစၧန္ေတြ အစားခံရၿပီး ေသခ်င္ေသ ၊ ဒါမွ မေသရင္ ေနာက္ဆံုး အစာငတ္ၿပီး ေသၾကရတာပါဘဲ)

အဖိုးႀကီးလည္း မ်က္ေရေတြ ရႊဲေနတဲ့ ၾကားကဘဲ “ေခါင္းတစ္ခ်က္ဘဲၿငိမ့္ၿပီး” “ေအးေလ . . ဒါ ထံုးစံအတိုင္းဘဲမဟုတ္လား ၊ လုပ္စရာ ရွိတာ လုပ္ပါကြာ” ဆိုၿပီး ေခါင္းငိုက္စိုက္ခ်ၿပီး ေျမႀကီးေတြကို တစ္ခါမွ မျမင္ဘူးသလို ေတြေတြႀကီး ၾကည့္ေနပါတယ္။ အဖြားႀကီးလည္း သူကေတာ့ စြန္႔ပစ္ခံရမယ့္ အေျခအေနက လြတ္သြားၿပီဆိုေပမယ့္ ၀မ္းမသာႏိုင္ပါဘူး။ အႏွစ္(၅၀) ေလာက္ေပါင္းလာခဲ့တဲ့ သံေယာဇဥ္ေၾကာင့္ အဖိုးႀကီးရဲ႕ လက္ကေလးကို ကိုင္ၿပီး တရႈံ႕ရံႈ႕နဲ႔သာ တိုးတိုးတိတ္တိတ္ ငိုေႂကြးေနပါေတာ့တယ္။

ေနာက္ေတာ့ “ရွင္ဂို” ဟာ သက္ျပင္းရွည္ႀကီးတစ္ခ်က္ကို ခ်ၿပီး သူ႕အေဖအိုႀကီးကို သူ႕ ေက်ာေပၚမွာတင္ ၊ ေစာင္နဲ႕ ပတ္ခါ ကုန္းပိုးလိုက္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ သူ႕ဇနီး လွမ္းေပးတဲ့ (၃)ရက္စာ စားေရရိကၡာေလးကို ယူၿပီး အိမ္ကလွမ္းထြက္မယ္ အလုပ္မွာ “အေဖ - သားလဲ လိုက္မယ္” ဆိုတဲ့ အသံၾကားလို႕ ၾကည့္လိုက္ေတာ့ အသက္(၅)ႏွစ္ထဲ ေရာက္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ သူ႕သားႀကီး “အကီယို” ဟာ သူ႕အေဖနဲ႕ လိုက္ဖို႕ ျပင္ေနတာကို ေတြ႕လိုက္တယ္။

ဒါနဲ႕ “ရွင္ဂို” ဟာ . . . “အကီယို” ေတာင္ေပၚအထိသြားမွာေနာ္။ ဘာလုပ္ဖို႕ လိုက္မွာလဲ။ အျပင္မွာ ေအးက ေအးနဲ႕” ဆိုၿပီး ဟန္႔လိုက္ေပမယ့္ သားျဖစ္သူက အတင္းလိုက္မယ္ လုပ္ေနတာရယ္ ၊ အဖိုးျဖစ္သူကလည္း “ငါ႕ေျမးေလး လိုက္ခ်င္လိုက္ပါေစကြယ္” ဆိုၿပီး ေတာင္းပန္တာနဲ႕ သူ႕သားကို ေခၚခဲ့ရပါတယ္။

အိမ္ကေနထြက္ၿပီး ဖခင္ႀကီးကို ကုန္းပိုးထားတဲ့ “ရွင္ဂို” နဲ႕ သူ႕သားႀကီး “အကီယို” တို႕ဟာ နားလိုက္ တက္လိုက္နဲ႕ တက္လိုက္ၾကတာ (၃)နာရီေလာက္ အၾကာမွာ ေတာင္ထိပ္နားကို ေရာက္သြားပါတယ္။ အခ်ိန္ကလည္း ေန၀င္လုေနပါၿပီ။

ေလစိမ္းအကာအကြယ္ရတဲ့ သစ္ပင္ႀကီးတစ္ပင္ရဲ႕ ေျခရင္းမွာ “ရွင္ဂို” ဟာ သူ႕ဖခင္ကို ေက်ာပိုးရာကေန ခ်ၿပီး ခဏနားေနလိုက္ပါတယ္။ ၿပီးမွ “အေဖ . . ေဟာဒီမွာ ရိကၡာထုတ္၊ ဒီမွာက အေႏြးထည္ေတြလို႕ ေျပာၿပီး သူ ေက်ာပိုးလာတဲ့ “ေစာင္” ကိုေတာ့ “ဒါက အေဖခ်မ္းရင္ ၿခံဳဖို႕ေစာင္” ဆိုၿပီး ေပးလိုက္တဲ့ အခ်ိန္မွာ . . . . . .

“အေဖ . . ေစာင္ကို ျပန္ယူခဲ့ေလ” လို႕ ေအာ္ေျပာလိုက္တဲ့ သူ႕သား “အကီယို” ရဲ႕ စကားေၾကာင့္ “ရွင္ဂို” တစ္ေယာက္ အႀကီးအက်ယ္ အံ့ၾသသြားပါတယ္။ သူ႕သား “အကီယို” ဟာ သူ႕အဖိုးကို အေတာ္ေလး ခ်စ္ပါတယ္။ ဒါနဲ႕ေတာင္မွ “ေစာင္” ကို သူ႕အဖိုးနဲ႕ မထားခဲ့ဖို႕ ေျပာလို႕ “ရွင္ဂို” အေနနဲ႕ မေတြးတတ္ေအာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။

ေနာက္မွ သူ႕သားကို“သားရယ္ . . . မင္း အဖိုးမွာ “ေစာင္” မရွိရင္ ညဖက္က်ရင္ အရမ္းခ်မ္း ေနမွာေပါ႕” လို႕ ေျပာလိုက္တယ္။ အဲဒီမွာ သူ႕သား “အကီယို” ျပန္ေျပာလိုက္တဲ့ စကားေၾကာင့္ “ရွင္ဂို” ချမာ ဦးေခါင္းကို မိုးႀကိဳးပစ္ခ်လိုက္သလို တုန္လႈပ္ သြားပါေတာ့တယ္။

သူ႕သား “အကီယို” ေျပာလိုက္တဲ့ စကားက “မဟုတ္ဘူးေလ . . အဲဒီ ေစာင္က အေဖ “အို”လာရင္ သားက အေဖ့ကို ကုန္းပိုးၿပီး လာပစ္ဖို႕ သိမ္းထားရဦးမွာ မဟုတ္လား” တဲ့။

ေကာင္းလိုက္တဲ့ “အကီယို” ရဲ႕ စကား။ “ရွင္ဂို” လံုး၀မေတြးခဲ့တဲ့ စကား။ တကယ္ေတာ့ “ရွင္ဂို” ဟာ သူ႕အေဖႀကီးကို လာစြန္႕ပစ္ေပမယ့္ တစ္ေန႕က်ရင္ သူလည္း ဒီလို အစြန္႔ပစ္ခံရမွာပါလားလို႕ေတာ့ လံုး၀ မစဥ္းစားမိပါဘူး။ ဒီလိုပါဘဲေလ. . “ရွင္ဂို” ရဲ႕ အေဖ ငယ္စဥ္က သူ႕အေဖ (ရွင္ဂိုရဲ႕ အဖိုး) ကို စြန္႔ပစ္ခဲ့တုန္းက လည္း တစ္ေန႕မွာ ငါလည္း ဒီလို စြန္႔ပစ္ခံရမယ္ဆိုတာ မေတြးမိခဲ့ပါဘူး။ အခု အဲဒီေန႕ကို ေရာက္လာခဲ့ၿပီေလ။ သူကိုယ္တိုင္ သူ႕သားရဲ႕ စြန္႔ပစ္မႈကို ခံရေတာ့မယ္။ ေနာက္ၿပီး “ရွင္ဂို” လည္း အဲဒီေန႕မ်ဳိးကို ေရာက္ရေပဦးမယ္။

“ရွင္ဂို” ဟာ အေတြးေတြနဲ႕ ခ်ာခ်ာလည္ ေနပါတယ္။ သူ႕ပါးစပ္ကလည္း “ေၾသာ္ - ငါလည္း ဒီလို ျဖစ္ရဦးမွာဘဲ ၊ ဒီလိုႀကံဳရဦးမွာဘဲ” ဆိုၿပီး ျငီးတြားေရရြတ္ေနပါတယ္။ သူ ဘာဆက္လုပ္ရမလဲ မသိျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ သူ႕အေဖႀကီးကို တစ္ခ်က္ၾကည့္လိုက္ ၊ သူ႕သားကို တစ္ခ်က္ၾကည့္လိုက္ နဲ႕ ေခါင္းတစ္ဆတ္ဆတ္ ၿငိမ့္ေနပါတယ္။ ေနာက္ေတာ့ သူဟာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္ ခ်မွတ္ လိုက္ပါတယ္။ သူ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကေတာ့ သူ႕အေဖအိုႀကီးကို သူနဲ႕ အတူျပန္ေခၚသြားဖို႕ပါဘဲ။ ဒီလို ဆံုးျဖတ္ၿပီးတာနဲ႕ “ရွင္ဂို” ဟာ သူ႕အေဖႀကီးကို “ကဲ - အေဖ ၊ ဘာမွ စိတ္မပူနဲ႕ေတာ့ ၊ ငတ္လည္း အတူ ၊ ေသလည္း အတူဘဲ ၊ သားတို႕နဲ႕သာ အတူ ျပန္လိုက္ခဲ့ေပေတာ့” ဆိုၿပီး သူ႕အေဖအိုႀကီးကို ေစာင္နဲ႕ပတ္ ကုန္းပိုးၿပီး ေတာင္ေပၚကေလ (၃)ေယာက္သား ျပန္ဆင္းလာခဲ့ၾကပါေတာ့တယ္။

အိမ္ကို ေရာက္တာနဲ႕ ပထမဆံုး အလန္႕တၾကား ေအာ္လိုက္သူကေတာ့ “ရွင္ဂို” ရဲ႕ ဇနီးျဖစ္သူပါဘဲ။ အထိတ္တလန္႕နဲ႕ ေအာ္လိုက္တာ ေဘးနားက အိမ္ေတြကေတာင္မွ လန္႔ျဖတ္သြားၾကပါတယ္။ သူ႕ေယာက်ၤားကို ေအာ္ဟစ္ဆဲဆိုႀကိမ္းေမာင္းေနလိုက္တာ မၾကား၀ံ့မနာသာပါဘဲ။ ေနာက္ဆံုး ရွင္ဂိုက ေယာက်ၤားသံနဲ႕ ခပ္မာမာ ျပန္ေအာ္လိုက္မွ ဒီမိန္းမ ၿငိမ္သြားပါေတာ့တယ္။

အိပ္ယာထဲမွာ ေခြေနတဲ့ အဖြားႀကီးလည္း ဆူဆူညံညံ အသံေတြေၾကာင့္ ေျပးထြက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႕ေယာက်ၤား အဖိုးႀကီးကို ျမင္လိုက္ရေတာ့ အံ့အားသင့္လြန္းလို႕ သတိလစ္ လဲက်လုမတတ္ေတာင္မွ ျဖစ္သြားပါသတဲ့။ ၿပီးေတာ့ အဖိုးႀကီး နဲ႕ အဖြားႀကီး ႏွစ္ေယာက္ဟာ တစ္ေယာက္နဲ႕ တစ္ေယာက္ ဖက္ၿပီး ငိုေနလိုက္ၾကတာေလ။ အဖြားႀကီးက သူ႕သား “ရွင္ဂို” ကို ႏႈတ္ကေန “ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ သားရယ္ ၊ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ သားရယ္” နဲ႕ တစ္ဖြဖြ ေျပာေနေလရဲ႕။

အိမ္နီးနားျခင္းေတြလည္း လာၿပီး စပ္စုၾကတယ္။ အားလံုးက “ရွင္ဂို” ကို ၀ိုင္းၿပီး အျပစ္တင္ၾကတယ္။ “လူမိုက္” လို႕ ေခၚေ၀ၚ သမုတ္ၾကတယ္။ ႏွာေခါင္းရံႈ႕ၾကတယ္။ ခ်ီးမြမ္းတဲ့သူ မရွိဘူး။ ၿပီးေတာ့ “အင္း ဒီႏွစ္ေတာ့ ဒီမိသားစုတစ္စုလံုး ငတ္ၿပီး ေသေတာ့မွာဘဲ” ဆိုၿပီး ပညာရွိေလသံနဲ႕ ၀င္ၿပီး ေျပာတဲ့သူက ေျပာၾကတယ္။

“ရွင္ဂို” ကေတာ့ “အမွန္တရားကို ရုတ္တရက္ သိလိုက္ရတဲ့အတြက္” သူ႕ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို သူယံုပါတယ္။ ဘယ္သူ႕စကားကိုမွ နားေထာင္မေနေတာ့ပါဘူး။ သူက တစ္ခြန္းဘဲ ျပန္ေျပာလိုက္တယ္။ “ေအး . . . ခင္ဗ်ားတို႕လည္း တစ္ေန႕အိုလာရင္ ဒီလို အခ်ိန္ကို ေရာက္ရမွာဘဲ။ အဲဒီအခါက်ရင္ ေတာင္ေပၚမွာ ေခြးေသ၀က္ေသ မေသခ်င္ၾကရင္ ဒီ “ဓေလ့ဆိုးႀကီး” ကို ဖ်က္ၾကဖို႕သင့္ၿပီ” လို႕ဘဲ ေျပာခ်လိုက္ပါတယ္။

အဲဒီႏွစ္ ေဆာင္းတြင္းတစ္တြင္းလံုး အဲဒီရြာကေလးမွာ “ရင္ဂို” ရဲ႕ လုပ္ရပ္ကိုဘဲ ေျပာမဆံုးေပါင္ ေတာသံုးေထာင္ ျဖစ္ေနပါေတာ့တယ္။ ဟိုနား လူစုစုရွိရင္လည္း ဒီအေၾကာင္း ၊ ဒီနား လူစုစုရွိရင္လည္း ဒီအေၾကာင္းဘဲ ေျပာေနၾကေတာ့တာဘဲ။ အေတာ္မ်ားမ်ားကေတာ့ “ရွင္ဂို” လုပ္တာ မွားတယ္လို႕ ေ၀ဖန္ၾကတယ္။ ေနာက္ေတာ့ “သူလုပ္တာ မွန္တယ္” ဆိုတဲ့ အသံေတြလည္း ထြက္လာပါတယ္။

ဒါေပမယ့္ “ရွင္ဂို” ကို ရႈတ္ခ်တဲ့ လူေတြေရာ ၊ ေထာက္ခံတဲ့ လူေတြပါ “တစ္ေန႔က်ရင္ ကိုယ့္အလွည့္ ေရာက္ရမယ္” ဆိုတဲ့ “ရွင္ဂို” ရဲ႕ ျပတ္သားလွတဲ့ စကားကို နားထဲက မထြက္ၾကဘူး ျဖစ္ေနပါတယ္။

“ရွင္ဂို” ရဲ႕ လုပ္ရပ္ကို “မိုးနတ္မင္း” ႀကီးက ေကာင္းခ်ီးေပးလိုက္သလား မွတ္ရတယ္။ အဲဒီႏွစ္ ေဆာင္းတြင္း ဟာ ခါတိုင္းထက္ ပိုၿပီး တိုေတာင္းလွပါတယ္တဲ့။ ေရွ႕မွီေနာက္မွီ လူႀကီးေတြ ေျပာစကားအရ ႏွစ္ေပါင္း (၆၀-၇၀)အတြင္းမွာ ဒီႏွစ္ေဆာင္းတြင္းေလာက္ တိုေတာင္းၿပီး အေအးေပါ႕တာ မႀကံဳဘူးဘူးလို႕လည္း ေျပာၾကတယ္။ ေျပာရရင္ေတာ့ “ရွင္ဂို” တို႕ မိသားစုဟာ “ေၾကာက္စရာေကာင္းလွတဲ့ ေဆာင္းရာသီႀကီး” ကို ေပါ႕ေပါ႕ပါးပါး နဲ႕ ျဖတ္သန္းသြားႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ဘာအငတ္ေဘးမွ မႀကံဳလိုက္ရပါဘူး။

ေနာက္ႏွစ္ေႏြဦးရာသီမွာ “ရွင္ဂို” ရဲ႕ လုပ္ရပ္ဟာ အနီးအနား ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္ေတြအထိ သတင္းျပန္႕ႏွံ႕သြား ပါတယ္။ မွားတယ္လို႕ ေျပာတဲ့လူေတြ ရွိသလို မွန္တယ္လို႕ ေျပာတဲ့သူေတြလည္း မနည္းလွပါဘူး။ ေနာက္ႏွစ္ ေဆာင္းတြင္းေတြမွာေတာ့ “ရွင္ဂို” ကို အတုယူၿပီး ကိုယ့္ရဲ႕ မိအိုဖအိုေတြကို စြန္႔မပစ္ဘဲ ရွိသမွ်ကို ေ၀မွ်စားမယ္ဆိုတဲ့ လူေတြ အလွ်ဳိလွ်ဳိ ေပၚလာပါတယ္။ ပထမေတာ့ လူနည္းစုေပါ႕။ ေနာက္ေတာ့ တျဖည္းျဖည္းနဲ႕ ဒီလုပ္ရပ္ဟာ မွန္တယ္ဆိုတာ နားလည္လာၾကတယ္။ မိအိုဖအိုေတြအေပၚမွာ ကိုယ္ခ်င္းစာစိတ္ ေမြးလာၾကတယ္။ ေအးအတူ ပူအမွ်စိတ္ေမြးလာၾကတယ္။ “ရွင္ဂို” ရဲ႕ ရဲရင့္ျပတ္သားတဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္တစ္ခုဟာ ဂ်ပန္ျပည္တစ္ခုလံုးကို တျဖည္းျဖည္း ျပန္႕ႏွံ႕သြားပါေတာ့တယ္။ မိအိုဖအိုေတြကို စြန္႔မပစ္ၾကေတာ့တဲ့ လူဦးေရက မ်ားသထက္ မ်ားလာတယ္။

ေနာက္ ရာစုႏွစ္ (၂၀၀)ေလာက္အတြင္းမွာေတာ့ “မိအိုဖအို” ေတြကို စြန္႔ပစ္တဲ့ ဓေလ့စရိုက္ဆိုးႀကီးဟာ ဂ်ပန္ျပည္မွာ အၿပီးတိုင္ ေပ်ာက္ကြယ္သြားပါေတာ့တယ္။ ဒီမွာဘဲ ျဖစ္ရပ္မွန္တစ္ခုအေပၚမွာ အေျခတည္ထားတဲ့ ပံုျပင္ေလး တစ္ခု ၿပီးဆံုးသြားပါၿပီ။

သခၤန္းစာ (၁) ကေလးမ်ား၏ လက္ဦးဆရာသည္ မိဘမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ သူတို႕သည္ မိဘမ်ား၏ အျပဳအမူ ဓေလ့စရိုက္တို႕ကို ပံုတူကူးခ်ေလ့ရွိသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ သင္၏ မိဘမ်ား အေပၚ ဆက္ဆံျပဳမူသည့္အတိုင္း (သင္ အသက္ႀကီးလာေသာအခါ) သင့္ သားသမီးမ်ားက ဆက္ဆံျပဳမူၾကလိမ့္မည္။ သင္သည္ မိအိုဖအို မ်ားကို “အခိုင္းအေစမ်ားသဖြယ္” ဆက္ဆံလွ်င္ သင္ အဖိုးႀကီး အဖြားႀကီး ျဖစ္လာေသာအခါ သင့္သားသမီးမ်ားကလည္း ထိုသို႕ ဆက္ဆံလိမ့္မည္။ မိအိုဖအိုမ်ားကို “ဘုရားတစ္ဆူ ဂူတစ္လံုး” ဆက္ဆံလွ်င္ သင့္သားသမီးမ်ားကလည္း ထိုအတိုင္း ျပဳမူေပလိမ့္မည္။ ဤကား “၀ဋ္” လည္ျခင္းတည္း။

သခၤန္းစာ (၂) “အမ်ား မိုးခါးေရ ေသာက္လို႕ ၊ ေသာက္ရသည္” ဟူေသာ စကားသည္ အခါခပ္သိမ္း မမွန္ေခ်။ သင္၏ “ယံုၾကည္ခ်က္ ႏွင့္ အလုပ္အကိုင္” သည္ လူအမ်ားႏွင့္ ဆန္႕က်င္ေနေသာ္လည္း “အမွန္တရား စစ္စစ္သာလွ်င္ ျဖစ္ပါေစ” ။ (ေနာက္ဆံုးတြင္) သင္၏ ျပင္းထန္ေသာ ယံုၾကည္ခ်က္ႏွင့္ ဦးေဆာင္မႈ ေနာက္သို႕ တစ္တိုင္းျပည္လံုး လိုက္ပါလာရမည္သာ ျဖစ္ေလသည္။
credit-original writer