ကၽြန္ေတာ္ ေလးစားေသာ ကၽြန္ေတာ့ဘဝ၏ ေရွ႕ေဆာင္ လမ္းျပ ပုဂၢိဳလ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း

ကၽြန္ေတာ္ ေလးစားေသာ ကၽြန္ေတာ့ဘဝ၏ ေရွ႕ေဆာင္ လမ္းျပ ပုဂၢိဳလ္  ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း
ကၽြန္ေတာ္ ေလးစား၊ အားက် ၊ ဂုဏ္ယူ ၊တန္ဖိုးထားေသာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း

Wednesday, May 15, 2013

သုံးဆယ့္တစ္ဘုံကိုရွာေဖြေတြ႕ရွိျခင္း



၃၁ ဘံုကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိျခင္း


        ကၽြန္ေတာ္သည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ ျဖစ္ပါသည္။ ငယ္စဥ္က ရွင္သာမေဏ သံုး၀ါထိ ၀တ္ခဲ့ဖူးပါသည္။ ရွင္သာမေဏဘ၀ႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းတြင္ တြဲ၍ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ ေလာကဓာတ္အတန္းေက်ာင္း၌ ခုနစ္တန္းအထိ ပညာသင္ၾကားခဲ့ပါသည္။ ေက်ာင္းပိတ္ခ်ိန္မ်ားတြင္ ဘုန္းႀကီးစာ သင္ၾကားခဲ့ရပါသည္။ ပရိတ္ႀကီး စသည္မွ ေသခိယအထိ သင္ၾကားခဲ့ဖူးပါသည္။ ၃၁ ဘံုသည္ ထိုစဥ္ကပင္ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ရင္းႏွီးေနခဲ့ပါသည္။
        ေက်ာင္းၿပီးေသာအခါ လုပ္ငန္းခြင္သို႔ ၀င္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာျပည္တစ္ခြင္ လွည့္လည္၍ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ပါသည္။ သာသနာထြန္းကားရာ အရပ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ မႏၲေလး၊ ေရႊဘို၊ အင္းေတာ္၊ မံုရြာ၊ ပခုကၠဴ၊ သထံုမွသည္ ထား၀ယ္သို႔အထိ ေပါက္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ စာေပမ်ားႏွင့္ ထိေတြ႕ခဲ့ရပါသည္။ အသက္ ၅၀ ေက်ာ္လာေသာအခါ ထိေတြ႕႐ံုမဟုတ္ေတာ့ပဲ ရွာႀကံ၍ ေလ့လာလိုက္စားခဲ့ပါသည္။ ယခု အသက္ ၆၀ ေက်ာ္၍ ပင္စင္ယူရေသာအခါ တာ၀န္ယူရေသာအလုပ္ဟူ၍ မရွိေတာ့ပါ။ စာဖတ္၀ါသနာပါပါသည္။ အားေနေသာအခ်ိန္မ်ားတြင္ စာဖတ္စရာအလုပ္သာ ရွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာစာေပမ်ားကို ဦးစားေပး၍ ဖတ္ပါသည္။

        တစ္ေန႔ေသာအခါ သမို္င္းပါေမာကၡ ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေရးသားေသာ “သမိုင္းႏွင့္ စကားေျပာျခင္း” စာအုပ္ကို ဖတ္မိပါသည္။ ၎စာအုပ္ထဲတြင္ “ပါရဂူဘြဲ႕အတြက္ စာတမ္းေရးတဲ့အခါ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အေျခခံကို သိမွျဖစ္မယ္ဆိုၿပီး ပိဋကတ္သံုးပံု ျမန္မာဘာသာျပန္ကို ဖတ္တယ္။ ပါဠိေရာေထြးေနလို႔ နားမလည္၊ မရွင္း။ ဒါေၾကာင့္ အဂၤလိပ္လို ျပန္ထားတာ ဖတ္တယ္။ ေတာက္ေလွ်ာက္ဖတ္တာ ရွိတယ္။ အဲဒီလိုႏွင့္ ဗုဒၶသာသနာအေၾကာင္း သိလာတယ္။ (ဗုဒၶရဲ႕ဆံုးမခ်က္မ်ား) ကို နားလည္ သေဘာေပါက္လာတယ္။ ေတြ႕ျမင္ေနရတဲ့ ဗုဒၶသာသနာ၀င္ဆိုသူေတြရဲ႕ အျပဳအမူ အေနအထုိင္ အေလ့အက်င့္ေတြဟာ ဗုဒၶရဲ႕ ဆံုးမခ်က္ေတြႏွင့္ ကြဲျပားျခားနားေနတာေတြ ေတြ႕ေနရေတာ့ လူအမ်ား လုပ္ေနတာေတြဟာ ေနရာမက်ဘူးလို႔ သိလာလို႔ သူတို႔ႏွင့္ ေရာေႏွာမေနပါ။ ခင္ရွင္းရွင္းပဲေနတယ္” ဖတ္ရသည္။
        ပင္စင္စား အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ အရြယ္တြင္ အခ်ိန္ေတြ ပိုေနပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာစာေပမ်ားကို ဖတ္႐ံု၊ မွတ္႐ံုအဆင့္မွ်သာ မဟုတ္ေတာ့ပဲ ေလ့လာေသာအဆင့္ထိ ေရာက္လာပါေတာ့သည္။ စုေဆာင္းထားေသာ စာအုပ္မ်ားမွ ဘာသာေရးႏွင့္ဆိုင္ေသာ စာအုပ္မ်ားကို သီးျခားခြဲထုတ္ စုပံုရပါသည္။ ပထမဆံုး အရွင္ဓမၼႆာမိဘိ၀ံသ စီရင္ေရးသားေတာ္မူေသာ “မူလ မဟာဗုဒၶ၀င္” ကို ဖတ္ပါသည္။ ျမသန္းတင့္ ဘာသာျပန္ေသာ “လာျခင္းေကာင္းေသာ အရွင္” ကို ဖတ္ပါသည္။ ဆရာပါရဂူ ဘာသာျပန္ဆိုေသာ “ခ်စ္သမီးထံသို႔” ဖတ္ပါသည္။ “နိဗၺာန္” ကို ဖတ္ပါသည္။ ဖတ္သည္ဆိုရာ၌ မွတ္သားေလ့လာေသာ အဆင့္ထိ ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္ထဲတြင္ ခံစားေနရေသာ သံသယစိတ္သည္ ေပ်ာက္ပ်က္၍ မသြားပါ။

        ကၽြန္ေတာ္၏ အသက္ ၆၀ ေက်ာ္ေနပါၿပီ။ သံသယစိတ္ႏွင့္ ကၽြန္ေတာ္ မေသခ်င္ပါ။ ေသလွ်င္လည္း သံသယစိတ္ ကင္းၿပီး ေသခ်င္ပါသည္။ ေနရေသးလွ်င္လည္း သံသယစိတ္ရွင္းၿပီး ေနခ်င္ပါသည္။
        ပင္စင္ယူၿပီးသည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ႐ုပ္သံမ်ားမွ လႊင့္ေသာ တရားေတာ္မ်ားကို ေန႔စဥ္ နာယူၿမဲျဖစ္ပါသည္။ ၀ိပႆနာအလုပ္ကိုလည္း ရံဖန္ရံခါ လုပ္ပါသည္။ တစိုက္မတ္မတ္ေတာ့ မလုပ္ပါ။ ခံစားေနရေသာ သံသယစိတ္ ပယ္ေပ်ာက္ရန္ ၀ိပႆနာစာေပမ်ားကို ေလ့လာရန္ သတိ၀င္လာပါသည္။ ၀ိပႆနာတရားစာအုပ္မ်ားလည္း ကၽြန္ေတာ့္တြင္ရွိၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ပထမဦးဆံုး မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ၀ိပႆနာစာအုပ္မ်ားကို မွတ္သားနာယူေလ့လာပါသည္။ ေလ့လာမႈအားႀကီးေတာ့ ၀ိပႆနာအလုပ္ကို အခ်ိန္ယူ၍ လုပ္ျဖစ္လာပါသည္။ ထို႔ေနာက္ သထံုတြင္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္စဥ္က မူလမင္းကြန္းေဇတ၀န္ အရွင္တိကၡာစာရ၏ “မူလမင္းကြန္း ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ေထ႐ုပၸတိၱႏွင့္ မဇၥၽိမပဋိပဒါ အပၸမာဒ လမ္းစဥ္ အမွတ္ (၁) (၂) (၃)” တို႔ကို ဆက္လက္၍ ဖတ္မွတ္ေလ့လာပါသည္။ ထို႔ေနာက္ လက္ပံတန္းၿမိဳ႕၊ ဒုတိယ သဒၶမၼ ပါလကမၼ႒ာန္း ဆရာေတာ္၏ “၀ိပႆနာပါရဂူ” က်မ္း၊ စစ္ကိုင္းေတာင္႐ိုး၊ သီရိသုမနေခ်ာင္၊ မဂၢင္ဓမၼရိပ္သာ ဆရာေတာ္ ဦးသုမန၏ “ဉာတပရိညာစခန္း၊ အေျခခံ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္” က်မ္းမ်ားကို ဖတ္႐ႈမွတ္သား ေလ့လာခဲ့ပါသည္။ ၀ိပႆနာအလုပ္ကိုလည္း ယခင္ကထက္ အခ်ိန္ယူ၍ လုပ္ျဖစ္လာပါသည္။ ခံစားေနရေသာ သံသယစိတ္ မေပ်ာက္ေသာ္လည္း ၀ိပႆနာအလုပ္မွ ရရွိေသာ ၿငိမ္းေအးမႈ ခံစားလာရပါသည္။ 
        စာအုပ္မ်ားကို ရွာေဖြ၍ ဆက္၍ ဖတ္႐ႈမွတ္သားေလ့လာရျပန္ပါသည္။ ဦးစိန္ထြန္း (မာမက-သုေတသီ)၏ “ကမာၻပတ္၍ ဘုရားရွာျခင္း” ႏွင့္ “ဗုဒၶဘာသာ၊ သံဃာ့ဂိုဏ္းကြဲမ်ားႏွင့္ ဂိုဏ္းႀကီး ၉ ဂိုဏ္း” ၊ ဆရာညိဳေသာင္း၏ “ဘာသာႀကီးေလးခု အႏွစ္သာရမ်ား” စသည့္ စာအုပ္မ်ား ဆက္တိုက္ဖတ္မွတ္ပါသည္။ အႀကိမ္ႀကိမ္ ဖတ္ပါသည္။ ဆရာညိဳေသာင္း၏ စာအုပ္ထဲမွာ ဘံု ၃၁ ပါးကို ဖတ္မိပါသည္။ စာအုပ္ထဲကအတိုင္း ျပန္လည္ေဖာ္ျပပါမည္။
        “၃၁ ဘံု၌ က်င္လည္ေနသမွ်ေသာ သတၱ၀ါတို႔သည္ ကံေၾကာင့္သာ က်င္လည္ရျခင္း ျဖစ္သည္။ အကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ငရဲ၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္ ဆိုေသာ အပါယ္ေလးပါးဘံုသို႔ ေရာက္ၾကရသည္”
        “ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ လူ႔ဘံုႏွင့္ နတ္ျပည္ ၆ ထပ္တည္းဟူေသာ ကာမသုဂတိ ၇ ဘံုသို႔ ေရာက္ၾကရသည္။ ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကံကား ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆ ဘံုသို႔ တြန္းပို႔ႏိုင္သည္။ အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကံသည္ အ႐ူပျဗဟၼာ ၄ ဘံုသို႔ ေရာက္ႏိုင္ေသာကံ ျဖစ္သည္” (စာ - ၂၁၇)
        “ေလာဘ ျဖစ္လာလွ်င္ ၿပိတၱာဘံုသို႔ ေရာက္ရေတာ့သည္။ ေဒါသျဖစ္လွ်င္ ငရဲဘံုသို႔ ေရာက္ရေတာ့သည္။ ေမာဟျဖစ္ကာ တိရစၧာန္ႏွင့္ အသူရကာယ္ဘံုသို႔ ေရာက္သြားရေတာ့သည္”

        “ကိုယ္ကို အမွီျပဳ၍ ေပၚလာေသာ ကံသည္ ကာယကံျဖစ္သည္။ ႏႈတ္ကို မွီ၍ျဖစ္ေပၚလာေသာ ကံသည္ ၀စီကံျဖစ္၏။ ထိုနည္းအတိုင္း စိတ္ကိုျဖစ္ေသာ ကံသည္ကား မေနာကံ ျဖစ္သည္။”
        “သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ျခင္း၊ သူတစ္ပါးဥစၥာကို ခိုးယူျခင္း၊ သူတစ္ပါး၏ သားမယား (သို႔) လင္ေယာက္်ားတို႔ႏွင့္ က်ဴးလြန္ျခင္းတို႔သည္ ကာယကံမ်ား ျဖစ္သည္” (စာ - ၂၁၈)
        “မမွန္ကန္ေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း၊ ဆဲေရးတိုင္းထြာျခင္း၊ သိမ္ဖ်င္းေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္း၊ ကုန္းတိုက္ေခ်ာပစ္ျခင္း သည္ ၀စီကံျဖစ္သည္။
        သူတစ္ပါးပစၥည္းကို မတရားယူလိုျခင္း၊ သူတစ္ပါးအသက္ကို ပ်က္စီးရန္ ႀကံေဆာင္ျခင္း၊ မွားေသာအယူကို အမွန္ဟု ယူဆျခင္းသည္ကား မေနာကံတို႔ ျဖစ္သည္။ (စာ - ၂၁၉)
        ကာမတစ္ဆယ့္တစ္ဘံု၌ ျဖစ္ပြားတတ္ေသာကံကို ကာမာ၀စရကံဟု ေခၚ၏။ ကာမတစ္ဆယ့္တစ္ဘံုဆိုသည္ကား အထက္၌ဆိုခဲ့သည့္ အပါယ္ေလးဘံု၊ လူ႔ဘံုႏွင့္ နတ္ျပည္ ၆ ထပ္တို႔ကို ေခၚဆိုသည္။ ဤကာမတစ္ဆယ့္တစ္ဘံု၌ ျဖစ္ပြားေသာ ဘံုသားတို႔၏ စိတ္၌ျဖစ္ေသာ ကံကို ကာမာ၀စရကံဟု ေခၚျခင္း ျဖစ္သည္။ (စာ - ၂၁၉၊ ၂၁၀)

        ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကံျဖစ္ေပၚလာရျခင္း၏ အေၾကာင္းကား ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ တရားတို႔ပင္ ျဖစ္သည္။ ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာဟု ေခၚေသာ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ရရွိခံစားရမည့္ ဂတိသည္ကား ကာမသုဂတိ ၇ ဘံုတို႔၌ ျဖစ္သည္။

        ဒါန၊ သီလ၊ ဘာ၀နာ ဟူေသာ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကံ သံုးပါးတြင္ ဘာ၀နာ ကုသိုလ္ကံသည္ သမထ ဘာ၀နာ၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳးကြဲျပားသည္။
        သမထတရားမ်ားအနက္မွ ကသိုဏ္းဆယ္ပါးႏွင့္ အာနာပါနကို ပြားမ်ားလွ်င္ ပၪၥမစ်ာန္အထိ ရရွိနုိင္သည္။ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာမ်ားကို ပြားမ်ားလွ်င္ စတုတၳစ်ာန္အထိ ရရွိႏုိင္သည္။ ဥေပကၡာတရားကို ပြားမ်ားလွ်င္ကား ပၪၥမစ်ာန္ကို ရရွိႏုိင္သည္။ (စာ - ၂၂၀)
        ပထမစ်ာန္၊ ဒုတိယစ်ာန္၊ တတိယစ်ာန္၊ စတုတၳစ်ာန္၊ ပၪၥမစ်ာန္ဆိုေသာ စ်ာန္စိတ္ႏွင့္ ယွဥ္တြဲသည့္ ေစတနာ ေစတသိက္ကို ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကံဟု ေခၚဆိုသည္။
        ပထမစ်ာန္ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ပထမစ်ာန္ သံုးဘံုသို႔ ေရာက္ရွိသြားႏိုင္သည္။ ဒုတိယႏွင့္ တတိယစ်ာန္တို႔၏ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ ဒုတိယစ်ာန္ သံုးဘံုတုိင္ေအာင္ ေရာက္ရွိႏိုင္သည္။ စတုတၳစ်ာန္ ကုသိုလ္ကံေၾကာင့္ တတိယစ်ာန္ သံုးဘံုသို႔ ေရာက္ရွိရသည္။ ပၪၥမစ်ာန္ ကုသိုလ္အဟုန္ေၾကာင့္ စတုတၳစ်ာန္ ခုနစ္ဘံုအထိ ေပါက္ေရာက္ႏုိင္၏။ ပၪၥမစ်ာန္ကို ရရွိၿပီးေသာ ပုဂၢိဳလ္သည္ ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆ ဘံုတိုင္ေအာင္ ေရာက္ရွိသြားႏိုင္ၿပီ ျဖစ္၏။ ထိုပုဂၢိဳလ္သည္ ႐ုပ္တရားအေပၚ အျပစ္ျမင္ေနျပန္၏။ ႐ုပ္ရွိ၍ နာက်င္ခံရေသာ ဆင္းရဲကို ေတြ႕ႀကံဳရသည္။ ႐ုပ္မရွိေသာ အ႐ူပဘံုတြင္ကား ဤဆင္းရဲမ်ိဳးမွ လြတ္ကင္းႏိုင္လိမ့္မည္ဟု ထင္ျမင္လာသည္။ ကသိုဏ္း ပညတ္ကို စြန္႔ပယ္လ်က္ ေကာင္းကင္ ပညတ္ကို ပရိကံျပဳေသာအခါ…
၁။ အာကာသာနၪၥာ ယတန ဟု ေခၚေသာ ပထမ အ႐ူပျဗဟၼာဘံု။ ၂။ ၀ိညာနၪၥာ ယတန ဟု ေခၚေသာ ဒုတိယ အ႐ူပျဗဟၼာဘံု။
၃။ အာကိၪၥညာ ယတန ဟု ေခၚေသာ တတိယ အ႐ူပျဗဟၼာဘံု။
၄။ ေန၀သညာနာသညာ ဟု ေခၚေသာ စတုတၳအ႐ူပျဗဟၼာဘံု သို႔ အဆင့္ဆင့္ ေရာက္ရေလသည္။ (စာ - ၂၂၂)

        ပုဂၢိဳလ္သတၱ၀ါတို႔သည္ ေသအံ့ဆဲဆဲ အခါ၌ ဂတိနိမိတ္ေခၚ မိမိ၏ ေနာင္ဘ၀ျဖစ္မည့္ ဘ၀၏ အာ႐ံုကို ထင္ျမင္သည္။ မိမိ၏ သြားရမည့္ ခရီးကို ႀကိဳတင္ျမင္ျခင္း ျဖစ္သည္။ လူ႔ျပည္သို႔ သြားရမည့္သူသည္ လူ႔ျပည္ဆိုင္ရာ နိမိတ္မ်ား၊ အပါယ္ဘံုသို႔ ေရာက္ရမည့္ သူမ်ားသည္ အပါယ္ဘံုဆိုင္ရာ နိမိတ္မ်ား၊ နတ္ဘံုႏွင့္ ျဗဟၼာဘံုသို႔ ေရာက္ရမည့္သူမ်ားသည္လည္း ဆိုင္ရာနိမိတ္မ်ား ထင္လာၾကသည္။ (စာ - ၂၂၅။ ၂၂၅) ”
        ဆရာညိဳေသာင္း၏ စာအုပ္မွ “ဗုဒၶဘာသာ” အခန္းကို ဖတ္၍ မွတ္ပါသည္။ ေလ့လာပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္တြင္ ခံစားေနရေသာ သံသယစိတ္တို႔သည္ ေျပေပ်ာက္မသြားပါ။ အေခါက္ေခါက္ အခါခါ ဖတ္ပါသည္။ လူ႔ဘံုသာ ေတြ႕ရ၊ ျမင္ရသည္။ က်န္ဘံု ၃၀ မွာ ေသၿပီးမွ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္တို႔၏ ေစ့ေဆာ္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရမည္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ တိရစၧာန္၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္တို႔မွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ အနီးနားမွာ ရွိေနသည္။ တိရစၧာန္မ်ားကိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမင္ရသည္။ ၿပိတၱာႏွင့္ အသူရကာယ္တို႔ကို မျမင္ရ မေတြ႕ရ။ ငရဲဘံုကေတာ့ ေျမေအာက္မွာ၊ နတ္ဘံုႏွင့္ ျဗဟၼာဘံုေတြကေတာ့ မိုးေပၚမွာ ရွိၾကသည္ဟု ဆရာေတာ္မ်ားကလည္း မိန္႔ၾကားေတာ္မူၾကသည္။ လူႀကီးသူမမ်ားကလည္း ေျပာျပၾကသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ဘယ္လိုမွ ယံုၾကည္၍ မရပါ။ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းႏွင့္တြဲလ်က္ အလယ္တန္းေက်ာင္းတုန္းက ၇ တန္းႏွစ္မွာ ျမန္မာစာႏွင့္ သမိုင္း သင္ျပေသာ ဆရာဦးတင္လႈိင္က “ျမတ္စြာဘုရားသည္ လူသားစစ္စစ္ ဘုရားျဖစ္သည္။ လူေတြ မျမင္ရတဲ့ ေျမထဲက ငရဲႏွင့္ မိုးေပၚက နတ္ျပည္အေၾကာင္းေတာ့ ေဟာမယ္မထင္” ဟု စာသင္ရင္း အမွတ္မထင္ မွတ္ခ်က္ေပးဘူးပါသည္။ ကၽြန္ေတာ့္ စိတ္တြင္ ယေန႔အထိ စြဲထင္ေနပါသည္။

        ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား ေဟာၾကားထားသည့္ သမထအလုပ္၊ ၀ိပႆနာအလုပ္မ်ားကို ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၏ နည္းအတိုင္း လက္ေတြ႕လုပ္ၾကည့္သည္။ ၿငိမ္းေအးမႈ ရသည္။ စိတ္ေက်နပ္မႈရသည္။ ၃၁ ဘံုကိစၥက လက္ေတြ႕စမ္းသပ္ၾကည့္လို႔ကလည္း မရေတာ့ အခက္ေတြ႕ရသည္။ ဘုရားေဟာ ေရွးကတည္းက ေဟာၾက ေျပာၾကဆိုေတာ့ မယံုလို႔ကလည္း အခက္။
        ကၽြန္ေတာ္ စဥ္းစားမိပါသည္။ ေဒါက္တာသန္းထြန္း ေျပာသကဲ့သို႔ ဟုတ္၊ မဟုတ္ ပိဋကတ္ေတာ္ ျမန္မာျပန္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ရပါမည္။ ရန္ကုန္သို႔ စံုစမ္းၾကည့္ေသာအခါ ပိဋကတ္သံုးပံု၊ ျမန္မာဘာသာျပန္မွာ အုပ္ေရ ၃၀ ရွိသည္။ တစ္သိန္း သံုးေသာင္းက်ပ္ တန္ဖိုးရွိပါသည္။ မွာယူိလုက္ရာ တစ္ပတ္အတြင္း ေရာက္ရွိလာပါသည္။

        စာအုပ္မ်ား ေရာက္ရွိလာေသာအခါ ကၽြန္ေတာ္၏ မိသားစုက စာအုပ္ပံုကို ၾကည့္လိုက္ ကၽြန္ေတာ့္မ်က္ႏွာကို ၾကည့္လိုက္ႏွင့္ အံ့ၾသေနၾကပါသည္။ “ဦးက်ည္ေပြ႕ေတာင္ အသက္ ၆၀ မွ စာသင္တာပါ။ အရက်က္မွာမွ မဟုတ္ပဲ။ သံုးႏွစ္ေလာက္ ေလ့လာရင္ ၿပီးပါတယ္”  စကားဆံုးေသာအခါ အံ့ၾသေသာ မ်က္ႏွာအမူအရာမ်ားႏွင့္ ကၽြန္ေတာ့္ အနားမွ အားလံုး ထြက္ခြာသြားၾကပါေတာ့သည္။
        ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ဆိုသည္မွာ အေၾကာင္းညီၫြတ္ေသာ အခ်ိန္အခါ၌ ၾကည္လင္ေသာ စိတ္ခံစားမႈႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ၊ ဉာဏ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာ ကုသိုလ္စိတ္သည္ ႐ူပါ႐ံုကို ျဖစ္ေစ၊ ရသာ႐ံုကိုျဖစ္ေစ၊ ေဖာ႒ဗြာ႐ံုကိုျဖစ္ေစ၊ ဓမၼာ႐ံုကိုျဖစ္ေစ၊ ေကာင္းေသာႀကံစည္မႈ၊ ေကာင္းေသာ အားထုတ္မႈ၊ ေကာင္းေသာ သတိ၊ ေကာင္းေသာ သမာဓိဟု ဆိုအပ္ေသာ မဂၢင္ ၄ ပါး၊ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ ဟု ဆိုအပ္ေသာ တရား ၃ ပါးတို႔ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ ပ်င္းရိျခင္းမရွိ၊ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း မရွိေစရန္ သမထတရားႏွင့္ ေနျခင္းကို ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္စိတ္ဟု သတ္မွတ္ရပါမည္။

        ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကို ပြားမ်ားလ်က္ ႀကံစည္မႈ (၀ိတက္)၊ သံုးသပ္မႈ (၀ိစာရ)၊ ႏွစ္သက္မႈ (ပီတိ)၊ ခ်မ္းသာမႈ (သုခ)၊ စိတ္၏ တစ္ခုတည္းေသာ အာ႐ံုရွိမႈ (စိတၱေသာကဂၢတာ) ဟု ဆိုအပ္ေသာ ‘စ်ာန္’ ႏွင့္ ေန၍ရပါသည္။ ထိုကဲ့သုိ႔ စ်ာန္ႏွင့္ ေနသူကို ျဗဟၼာ (သူေတာ္စင္) ဟု ေခၚဆိုသတ္မွတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
        ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္တြင္ ပထမစိတ္မွ အ႒မစိတ္အထိ ပြားမ်ားအားထုတ္လ်က္ စ်ာန္ႏွင့္ ေန၍ရပါသည္။ ဓမၼသဂၤဏီက်မ္း၊ စိတၱဳပၸါဒက႑၊ (ပါဒ ၁၊ ၁၂၁၊ ၁၄၆၊ ၁၄၇၊ ၁၄၉၊ ၁၅၀၊ ၁၅၆၊ ၁၅၇၊ ၁၅၉) တို႔တြင္ ဖြင့္ဆိုထားပါသည္။
        ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ဆိုသည္မွာ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ကို ျပဳဖန္မ်ားေသာအခါ ကာမဂုဏ္အာ႐ံုတို႔မွ ကင္းဆိတ္ၿပီးလွ်င္ ႐ူပဘံုသို႔ ေရာက္ေၾကာင္း စ်ာန္ကို ပြားမ်ားအားထုတ္ရန္ စိတ္၌ ျပင္းျပလာ၏။ ပထ၀ီ ကသိုဏ္းလွ်င္ အာ႐ံုရွိေသာ (ကမၼ႒ာန္း (သို႔) ကသိုဏ္း ၄၀ မွ တစ္ပါးကို အာ႐ံုရွိေသာ) စ်ာန္ကို ပြား၏။ မဂၢင္ ၅ ပါး၊ ဗိုလ္ ၇ ပါး၊ ဣေႁႏၵ ၈ ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုလ်က္ ကိုယ္၊ စိတ္ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ၊ ေပါ့ပါးမႈ၊ ခံ့ထည္မႈ၊ အေလ့အက်င့္ရွိမႈ၊ ေျဖာင့္မွတ္မႈ၊ ႏူးညံ့မႈတို႔ႏွင့္ ေန၏။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တရားမ်ား ကင္းလ်က္ သမထတရားႏွင့္ စူးစိုက္၍ အာ႐ံုျပဳ၍ ေနျခင္းကို ႐ူပါ၀စ ကုသိုလ္ဟု ေခၚဆိုသတ္မွတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

        ဤကဲ့သို႔ ေနထိုင္ျခင္းကို ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ ပထမစ်ာန္စိတ္ (ပထမစ်ာန္ကို ရရွိေန၍) ႏွင့္ ေနျခင္းဟု သတ္မွတ္ပါသည္။
        ၀ိတက္မရွိေသာ၊ ၀ိစာရမွ်သာရွိေသာ၊ သမာဓိေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ ပီတိ၊ သုခတို႔ ရွိေသာ ပထ၀ီကသိုဏ္းလွ်င္ အာ႐ံုရွိေသာ ေနထိုင္ျခင္းကို ဒုတိယစ်ာန္စိတ္ (ဒုတိယစ်ာန္) ႏွင့္ ေနထုိင္ျခင္းဟု သတ္မွတ္ပါသည္။
        ၀ိတက္ႏွင့္ ၀ိစာရတို႔မွ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း လြန္ေျမာက္ၿပီးလွ်င္ ပီတိ၊ သုခတို႔ႏွင့္ ေနျခင္းကို တတိယစ်ာန္စိတ္ (တတိယစ်ာန္) ႏွင့္ ေနထုိင္ျခင္းဟု သတ္မွတ္ပါသည္။
        ၀ိတက္ႏွင့္ ၀ိစာရတို႔မွ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း လြန္ေျမာက္ၿပီး ပီတိကုိ စက္ဆုပ္လ်က္ သုခႏွင့္ ေနျခင္းကို စတုတၳစ်ာန္စိတ္ (စတုတၳစ်ာန္) ႏွင့္ ေနျခင္းဟု သတ္မွတ္ပါသည္။
        ၀ိတက္ႏွင့္ ၀ိစာရတို႔မွ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း လြန္ေျမာက္လ်က္ ပီတိကို စက္ဆုပ္ၿပီး၊ သုခကိုပါ ပယ္၍ ပထ၀ီ ကသိုဏ္းလွ်င္ အာ႐ံုရွိေသာ ပၪၥမစ်ာန္စိတ္ (ပၪၥမစ်ာန္) ႏွင့္ ေနျခင္းဟု သတ္မွတ္ပါသည္။
        ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကို အက်င့္ေလးပါးႏွင့္ အာ႐ံုေလးပါး ေရာေႏွာ၍ စ်ာန္ ၁၆ ပါး ပြားမ်ားထားပါသည္။ ၎စ်ာန္ ၁၆ ပါးမွ တစ္ပါးစီ တစ္ပါးစီကိုလည္း (ပထမ၊ ဒုတိယ၊ စတုတၳ၊ ပၪၥမ) စ်ာန္မ်ားတြင္ အာ႐ံုျပဳ၍ ဘံုမ်ားႏွင့္ေန၍ ရပါသည္။

        ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကို ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာဟု ဆိုအပ္ေသာ ‘ျဗဟၼာ့၀ိဟာရ’ တရား ၄ ပါးႏွင့္ ပြားမ်ားလ်က္ (ပထမ၊ ဒုတိယ၊ စတုတၳ) သက္ဆိုင္ရာ စ်ာန္ (ဘံု)ႏွင့္ ေန၍လည္း ရပါသည္။ (ပါဒ ၁၇၆၊ ၂၆၂) အထိ။
        ျဗဟၼာ့၀ိဟာရတရား ၄ ပါးျဖစ္ေသာ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ၊ မုဒိတာ၊ ဥေပကၡာ တရားတို႔မွ တစ္ပါးစီကိုလည္း အက်င့္ႏွင့္ အာ႐ံု ေရာေႏွာေသာ စ်ာန္ ၁၆ ပါးတြင္ တစ္ပါးစီ ခြဲ၍ ပြားမ်ားအားထုတ္လွ်င္ ရပါသည္။
        ဆရာညိဳေသာင္း၏ ေရးသားခ်က္ႏွင့္ အဘိဓမၼာ၏ ဆိုလုိရင္းမွာ မ်ားစြာ ကြဲျပားျခားနားေနပါသည္။ ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆ ဘံုဆိုသည္မွာ ႐ူပါ၀စရကုသိုလ္ ၁၆ ပါးမွ ရရွိေသာ ႐ူပါ၀စရကုသိုလ္ စ်ာန္စိတ္ ၁၆ ပါးကို ယူဆသတ္မွတ္ရမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ႏွင့္ ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္တို႔သည္ ဒါန၊ သီလေၾကာင့္ ရရွိသည္ဟု အဘိဓမၼာတြင္ မေတြ႕ရပါ။ ဒါန၊ သီလ ဟူေသာ အသံုးအႏႈန္းပင္လွ်င္ ဓမၼသဂၤဏီက်မ္းတြင္ ေရးသားေဖာတ္ျပခ်က္ကို လံုး၀ ရွာမေတြ႔ပါ။ စ်ာန္မ်ားကို အဆင့္ဆင့္ ပြားမ်ား၍ ရရွိအပ္ေသာ မ်က္ေမွာက္တြင္ ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ရွိအပ္ေသာ၊ ရရွိအပ္ေသာ ကုသိုလ္အဆင့္ဆင့္သာ ျဖစ္ပါသည္။ တမလြန္ဘ၀ေရာက္မွ ရရွိအပ္ေသာ ျဗဟၼာ့ဘံုမ်ား မဟုတ္ပါ။

        ထို႔အတူ အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကံသည္ အ႐ူပျဗဟၼာ့ဘံုသို႔ တြန္းပို႔ႏိုင္သည္ဟု ဆိုျခင္းမွာလည္း ဓမၼသဂၤဏီက်မ္းအလာႏွင့္ ကြဲလြဲေနပါသည္။ အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ကိုပင္လွ်င္ ပထမစ်ာန္၊ ဒုတိယစ်ာန္၊ တတိယစ်ာန္၊ စတုတၳစ်ာန္ ဟူ၍ အဆင့္ဆင့္ ခြဲျခား သတ္မွတ္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တမလြန္ဘ၀ ေရာက္ရွိမွ ရရွိပါေသာ အ႐ူပျဗဟၼာဘံုဟူ၍ မဆိုလိုပါ။
        မ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္ ရရွိအပ္ေသာ စ်ာန္မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဓမၼသိဂၤဏီက်မ္းတြင္ လာရွိသည့္အတိုင္း ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။

ပထမ႐ုပၸစ်ာန္ ။     ။ အဘယ္တရားတို႔သည္ ကုသို္ မည္ကုန္သနည္း။ အၾကင္အခါ၌ အ႐ူပဘံု၌ ျဖစ္ျခင္းငွာ အေၾကာင္း(စ်ာန္) ကိုပြား၏ (အ႐ူပဘံုသို႔ ေရာက္ေၾကာင္းစ်ာန္ကို ပြား၏)။ အလံုးစံုေသာ အျခင္းအရာအားျဖင့္ (ကသိုဏ္း) ႐ုပ္၌ျဖစ္ေသာ အမွတ္သညာ (႐ူပစ်ာန္၊ အ႐ူပစ်ာန္၏ အာ႐ံု) တို႔ကို ေကာင္းစြာ လြန္ေျမာက္ျခင္းေၾကာင့္ (၀တၳဳအာ႐ံု ႏွစ္ပါးစံုတို႔၏) ထိခုိင္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ အမွတ္သညာ ‘ပဋိဃသညာ’ တို႔၏ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖစ္ေသာ (အာ႐ံု၌ျဖစ္ေသာ) အမွတ္သညာ ‘နာနတၳသညာ’ တို႔ကို ႏွလံုးမသြင္းျခင္းေၾကာင့္ အဆံုးမရွိေသာ ေကာင္ကင္ဟူေသာ (ပထမ႐ုပၸစ်ာန္၏) တည္ရာ (အာ႐ံု) ၌ျဖစ္ေသာ အမွတ္သာ “အာကာသာ နၪၥာယတနသညာ” ႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈ သုခကိုလည္း ပယ္ရွားရရွိအပ္ေသာ စ်ာန္။
ဒုတိယ႐ုပၸစ်ာန္ ။     ။ အာကာသာ နၪၥာယတနစ်ာန္ကို လြန္ေျမာက္၍ အဆံုးမရွိေသာ ၀ိညာဏ္ (စိတ္) ဟူေသာ (ဒုတိယ႐ုပၸစ်ာန္) ၏ တည္ရာ (အာ႐ုံ)၌ ျဖစ္ေသာ အမွတ္သညာ ‘၀ိညာဏ္ နၪၥယတနသညာ’ ႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈ သုခကိုလည္း ပယ္ရွား၍ ရအပ္ေသာ စ်ာန္။
တတိယ႐ုပၸစ်ာန္ ။     ။ ၀ိညာဏ္ နၪၥယတနစ်ာန္ကို ေကာင္းစြာလြန္ေျမာက္၍ ၀ိညာဏ္၏ စိုးစဥ္းအနည္းငယ္မွ် အႂကြင္းမရွိျခင္းဟူေသာ (တတိယ႐ုပၸစ်ာန္၏ တည္ရာ အာ႐ံု၌ျဖစ္ေသာ အမွတ္သညာ) ‘အာကိၪၥညာယတန သညာ’ ႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈ သုခကိုပယ္ရွား၍ ရအပ္ေသာ စ်ာန္။
စတုတၳ႐ုပၸစ်ာန္ ။     ။ အာကိၪၥညာယတနစ်ာန္ကို ေကာင္းစြာ လြန္ေျမာက္၍ ႐ုန္႔ရင္းေသာ အမွတ္သညာကား မရွိ၊ သိမ္ေမြ႕ေသာ အမွတ္သညာသာ ရွိေသာ (စတုတၳ႐ုပၸစ်ာန္၏) တည္ရာ (အာ႐ံု) ၌ျဖစ္ေသာ အမွတ္သညာ ‘ေန၀သညာ နာသညာ ယတန သညာ’ ႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ ကိုယ္ခ်မ္းသာမႈ သုခကို ပယ္ရွား၍ ရအပ္ေသာ စ်ာန္။

        အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္ (အ႐ူပစ်ာန္) ကိုလည္း ဆႏၵာဓိပတိ၊ ၀ိရိယာဓိပတိ၊ စိတၱာဓိပတိ၊ ၀ီမံသာဓိပတိ ဟူေသာ ဓိပတိတရား ၄ ပါးႏွင့္ ပြားမ်ား၍ စ်န္တစ္ခုစီကို ၁၉ ပါး ပြားမ်ား၍ ရပါသည္။ (ပါဒ ၂၇၃၊ ၂၇၄၊ ၂၇၅၊ ၂၇၆) တို႔တြင္ ေလ့လာ၍ ရပါသည္။
        ကၽြန္ေတာ္သည္ ဆရာညိဳေသာင္း၏ စာအုပ္ကိုလည္း အထပ္ထပ္ အခါအခါ ဖတ္ပါသည္။ ဓမၼသဂၤဏီက်မ္းကိုလည္း အထပ္ထပ္ အခါအခါ ဖတ္၍ မွတ္ပါသည္။
ဆရာညိဳေသာင္း၏ စာအုပ္တြင္ ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆ ဘံုႏွင့္ အ႐ူပျဗဟၼာ ၄ ဘံုတို႔ကို တမလြန္ေရာက္မွ ရရွိသည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဓမၼသဂၤဏီက်မ္းတြင္ ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္စ်ာန္  ၁၆ ပါးႏွင့္ အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္စ်ာန္ ၄ ပါးတို႔မွာ မ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္ ပြားမ်ားက်င့္ႀကံ၍ မ်က္ေမွာက္ဘ၀တြင္ပင္ ရရွိအပ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ 
        ဆက္စပ္၍ ကၽြန္ေတာ္ ေတြးၾကည့္ပါသည္။ တစ္ႀကိမ္မက၊ ႏွစ္ႀကိမ္မက၊ အႀကိမ္ႀကိမ္ ေတြးၾကည့္မိပါသည္။ ဆရာညိဳေသာင္း၏ ေရးသားေဖာ္ျပခ်က္ႏွင့္ ဓမၼသဂၤဏီက်မ္း၏ အဆိုမွာ သေဘာသဘာ၀ခ်င္း တူညီေနပါသည္။ ႐ူပျဗဟၼာ ၁၆ ဘံု၊ ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္စ်ာန္ ၁၆ ပါး၊ အ႐ူပျဗဟၼာ ၄ ဘံု၊ အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္စ်ာန္ ၄ ပါးတို႔ကုိ ထပ္တူျပဳ၍ ကၽြန္ေတာ္ စဥ္စာမိျပန္ပါသည္။ တရားသေဘာမွာ တူေနပါသည္။ တမလြန္ႏွင့္ မ်က္ေမွာက္ကာလကေတာ့ ကြာျခားေနျပန္ပါသည္။ ၃၁ ဘံုမွ ဘံု ၂၀ ကိုေတာ့ ေတြ႔ပါၿပီ။ ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္ႏွင့္ ေနသူကိုလည္း “လူ” ဟူ၍ ေခၚဆိုၿပီး “လူ႔ဘံု” ဟု သတ္မွတ္၍ ရမည္ထင္ပါသည္။

        တစ္ဆင့္တက္၍ ကၽြန္ေတာ္ ဆက္၍ စဥ္းစားမိပါသည္။
႐ူပါ႐ံုကို မိုးမျမင္၊ ေလမျမင္ အလြန္အၾကဴးခံစား၍ ေန၏။ ရတနာသံုးပါးကို သတိမရ။ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကို မျပဳ။ အမွတ္ ၁ နတ္ေလာက ျဖစ္၏။
သဒၵါ႐ံုကို မိုးမျမင္၊ ေလမျမင္ အလြန္အၾကဴးခံစားေန၏။ ရတနာသံုးပါးကို သတိမရ။ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကို မျပဳ။ အမွတ္ ၂ နတ္ေလာက ျဖစ္၏။
ဂႏၶာ႐ံု မိုးမျမင္၊ ေလမျမင္ အလြန္အၾကဴးခံစားေန၏။ ရတနာသံုးပါးကို သတိမရ။ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကို မျပဳ။ အမွတ္ ၃ နတ္ေလာက ျဖစ္၏။
ရသာ႐ံု မိုးမျမင္၊ ေလမျမင္ အလြန္အၾကဴးခံစားေန၏။ ရတနာသံုးပါးကို သတိမရ။ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကို မျပဳ။ အမွတ္ ၄ နတ္ေလာက ျဖစ္၏။
ေဖာ႒ဗၺာ႐ံု မိုးမျမင္၊ ေလမျမင္ အလြန္အၾကဴးခံစားေန၏။ ရတနာသံုးပါးကို သတိမရ။ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကို မျပဳ။ အမွတ္ ၅ နတ္ေလာက ျဖစ္၏။
ဓမၼာ႐ံု မိုးမျမင္၊ ေလမျမင္ အလြန္အၾကဴးခံစားေန၏။ ရတနာသံုးပါးကို သတိမရ။ ကာမာ၀စရကုသိုလ္ကို မျပဳ။ အမွတ္ ၆ နတ္ေလာက ျဖစ္၏။

        နတ္ျပည္ ၆ ထပ္ကို ကၽြန္ေတာ္ ရွာေဖြ၍ ေတြ႕ပါၿပီ။ နတ္ျပည္မွ နတ္သား၊ နတ္သမီးမ်ားသည္ ကာမဂုဏ္ အာ႐ံုမ်ားတြင္ နစ္ေမ်ာေနၿပီး ကုသိုလ္ျပဳရမည္ကို သတိမရၾကသည့္အတြက္ နိဗၺာန္သို႔ မေရာက္ႏိုင္ၾကပါ။ ၿငိမ္းေအးမႈကို မရႏိုင္ၾကပါ။ စာေပမ်ားတြင္ ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ဖူး၊ ေလ့လာဖူးပါသည္။
        က်န္ရွိေနေသာ ၄ ဘံုကို အထူးရွာေဖြရန္ မလိုပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔၏ မ်က္ေမွာက္တြင္ အစဥ္မျပတ္ ေတြ႕ေန၊ ျမင္ေန၊ ႀကံဳေနရပါသည္။
        ငတ္ျပတ္၍ ေတာင္းစားေနသူမ်ား၊ အမိႈက္ပံုမ်ားတြင္ ရွာေဖြေကာက္စားေနသူမ်ားသည္ ၿပိတၱာဟု ဆိုအပ္ေသာ သူမ်ားျဖစ္ရပါမည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟတရားမ်ား ဖံုးလႊမ္းလ်က္ ကိုယ္ခ်င္းစာနာစိတ္ မရွိပဲ ရွာေဖြစုေဆာင္းထားသမွ်ေသာ ပစၥည္းဥစၥာမ်ားကို မေပးရက္၊ မလွဴရက္၊ မစားရက္၊ မေသာက္ရက္ႏွင့္ ေနာက္ဆံုး ေဆးကုသမႈပင္ မခံယူေတာ့ပဲ အေသခံသြားသူ အသူရကာယ္ မ်ားကိုလည္း မေတြ႕ခ်င္၊ မျမင္ခ်င္ အဆံုးပင္ ျဖစ္သည္။ အိပ္-စား-ကာမ ဤသံုး၀ႏွင့္ တိရစၧာန္လို ေနသူမ်ားလည္း မရွားေပ။ ေပတ၀တၳဳမွ (ေန႔စံ-ညခံ၊ ညခံ-ေန႔စံ) ငရဲမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြ မခံရဖူးသူ မရွိသေလာက္ ရွားပါးပါသည္။

        ၃၁ ဘံုကို ရွာေဖြေတြ႕ရွိပါၿပီ။
        ေသရရင္လည္း ေသေပ်ာ္ပါၿပီ။ မေသရေသး၍ လူ႔ဘ၀တြင္ (၃၁ ဘံုတြင္) ေနရေသးလွ်င္လည္း ကာမာ၀ရ ကုသိုလ္၊ ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္၊ အ႐ူပါ၀စရ ကုသိုလ္တို႔ကို ပြားမ်ား၍ ေနရေသာ္ ေနရက်ိဳးနပ္ၿပီဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။
        ကာမာ၀စရ ကုသိုလ္၊ ႐ူပ၀စရ ကုသိုလ္၊ အ႐ူပ၀စရ ကုသိုလ္တို႔မွ တစ္ဆင့္တက္ေသာ္ ေလာကုတၱရာ ကုသိုလ္ဟု ဆိုအပ္ေသာ ေသာတာပန္၊ သကဒါဂါမ္၊ အနာဂါမ္ႏွင့္ အရဟတၱမဂ္ႏွင့္ အရဟတၱဖိုလ္အထိ ဆိုက္ေရာက္ႏိုင္ေၾကာင္းကိုလည္း ဓမၼသဂၤဏီက်မ္း (ပါဒ ၂၇၇ မွ ၃၆၄) တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္ကို ဖတ္႐ႈ မွတ္သားရပါသည္။
        ၃၁ ဘံုတြင္ က်င္လည္ၾကကုန္ေသာ သတၱ၀ါ (လူသား) တို႔သည္ အျမင့္ဆံုး အ႐ူပဘံုသုိ႔ ရရွိ၍ စ်ာန္ ခံစား စံစား ေနရေသာ္လည္း (ျဗဟၼာ့ျပည္ တ၀င္း၀င္း၊ ၀က္စားက်င္း တ႐ႈပ္႐ႈပ္) မတည္ၿမဲႏိုင္ပါ။ ေလာကုတၱရာကုသိုလ္ အဆင့္သို႔ ေရာက္မွသာ ထာ၀ရ ၿငိမ္းေအးမႈ (နိဗၺာန္) ကို ရရွိႏိုင္ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေၾကာင္းကိုလည္း ေလ့လာမိပါသည္။ နိဗၺာန္သို႔ မေရာက္ရွိမီ ၃၁ ဘံုတြင္ ေက်နပ္ပါက ေလာဘေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ အကုသိုလ္ ၈ ပါး၊ ေဒသေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အကုသိုလ္ ၂ ပါး၊ ေမာဟေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ အကုသိုလ္ ၂ ပါး၊ စုစုေပါင္း အကုသိုလ္ ၁၂ ပါးတို႔ႏွင့္ ထိခုိက္မႈေၾကာင့္ ဆင္းရဲတစ္ဖန္ ျဖစ္ရျပန္ေၾကာင္းကို ဓမၼသဂၤဏီက်မ္း (ပါဒ ၃၆၅ မွ ၄၃၀) တြင္ အေသးစိတ္ ရွင္းလင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။

       ေဒါက္တာ သန္းထြန္း၊ ဆရာညိဳေသာင္းႏွင့္ ဆရာဦးတင္လိႈင္တို႔ကို အထူးပင္ ေက်းဇူးတင္ပါသည္။
       ဓမၼသဂၤဏီက်မ္းျမတ္ကို ပါဠိဘာသာမွ ျမန္မာဘာသာသို႔ ျပန္ဆိုေပးၾကေသာ ရဟန္းပညာရွိ၊ လူပညာရွိမ်ားကို ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ပါသည္။
      ျမတ္စြာဘုရားသခင္အား စိတ္မွာ ႐ိုက်ိဳး၊ လက္အုပ္မိုး၍ ရွိခုိးပူေဇာ္ ကန္ေတာ့ပါသည္။


စိန္တလံုး

စာေရးဆရာ စိန္တလံုး၏ ၂၀၁၁ ဇြန္လထုတ္၊ အေတြးအျမင္ စာအုပ္ အမွတ္(၂၃၁) ပါ ေဆာင္းပါးအတိုင္း တင္ျပျခင္းျဖစ္ပါသည္။




No comments:

Post a Comment